INZERCE

Pomůže to? Zvažované rozšíření bezletové zóny pro drony v okolí britských letišť nemusí být podle expertů vůbec účinné.

Velká Británie zvažuje rozšířit zákaz dronů u letišť

Britský kabinet na základě incidentu z londýnského letiště Gatwick a výzev pilotů zvažuje rozšířit bezletovou zónu pro drony v okolí letišť.

Okruh, ve kterém se nebudou moci koptéry, jak zní správné odborné označení pro drony, vyskytovat, by měl měřit pět kilometrů. Může za to vánoční incident na letišti v Gatwicku. Vláda Theresy Mayové hodlá o bezletové zóně rozhodnout nejpozději před koncem února. Kabinet však slíbil zákaz létání s drony v okolí letišť řešit už před rokem, jak uvedl list Financial Times.

Piloti chtějí pět kilometrů, dispečeři čtyři

Aktuálně se kolem letišť nesmí s drony létat v okruhu jednoho kilometru. Unie britských pilotů BALPA (British Airline Pilots Association) přišla s návrhem na rozšíření na pět kilometrů už loni v červenci s odůvodněním nutnosti „dostatečně chránit dopravní letadla“. Podle pilotů je současná kilometrová vzdálenost od letiště nedostatečná. Drony se totiž i při jejím dodržení mohou ocitnout přímo v letové dráze dopravního letounu. „Proto bude BALPA i nadále argumentovat, že rozšíření na pět kilometrů je v nejlepším zájmu letové bezpečnosti,“ píše list Financial Times.

Zapravdu asociaci pilotů dává také Asociace leteckých dispečerů. Podle ní je současné nastavení nedostatečné a nesplňuje bezpečnostní požadavky. Proto se i toto sdružení přiklání k rozšíření bezletové zóny pro drony. Na rozdíl od pilotů požaduje jen čtyři kilometry. Kromě toho chce zavést povinnost takzvaného geofencingu, tedy monitorování pohybu dronů ve vytyčeném prostoru. V případě, že dojde k vybočení z něj, dronu je vyslán signál, aby se vrátil.

Přestože ministři jsou prý v zásadě svolní problém tímto způsobem řešit, zároveň se obávají, že by takové rozšíření zákazu létání s drony mohlo výrazně narušit práva uživatelů dronů. Často by se totiž zákaz vztahoval i na městské parky. „Takový okruh by zasahoval až na dálnici M25,“ řekla listu Financial Times osoba, která má blízko k diskusi uvnitř kabinetu na toto téma. Je prý možné, že se nakonec rádius jednoho kilometru skutečně rozšíří, nikoli však na pět kilometrů, jak požaduje asociace pilotů.

Rozšíření zákazu prý nepomůže

Jeden nejmenovaný vojenský expert však prý vyjádřil pochybnosti o tom, zda rozšíření bezletové zóny pro drony bude vůbec efektivní. Podle něho takové opatření nezabrání v narušování vzdušného prostoru lidem s nekalými úmysly. „Problém je v tom, že neexistuje technologie, která by dokázala dodržování bezletového vzdušného prostoru vymoci,“ uvedl představitel. Podle něho nové pravidlo sice většina uživatelů dronů dodržovat bude, ale neodradí to teroristy nebo ty, kteří budou chtít nějakým způsobem provoz dopravních letadel narušit.

Nová norma by měla také posílit pravomoci policie, která bude dodržování pravidel vymáhat. Policie by měla nově moci dron, který naruší bezletovou zónu, dostat na zem, případně mít přístup ke všem relevantním údajům, které s použitím dronu v bezletové zóně souvisejí. Zejména s ohledem na snižování rizika teroristického útoku.

Drony pro letecký provoz ve Spojeném království představují vážný problém. Bylo totiž již zaznamenáno několik vážných incidentů, v kterých drony podle všeho hrály svou roli. Alespoň podle komise nezávislých vyšetřovatelů letecké bezpečnosti. Ta uvedla, že zatímco v roce 2014 bylo řešeno šest takových případů, o tři roky později už třiadevadesát.

Gatwick i Heathrow přijaly potřebná opatření

Britská vláda loni vyhlásila povinnost každého provozovatele dronu absolvovat online bezpečnostní prověrku a svůj dron od listopadu letošního roku registrovat. Ministerstvo dopravy uvedlo, že přesné znění tohoto pravidla bude oficiálně zveřejněno nejpozději letos na jaře.

Během právě uplynulých vánočních svátků totiž drony na letišti Gatwick narušily cestovní plány kolem 140 tisíc lidí. Sussexská policie zaznamenala několik hlášení podezřelé aktivity dronů v blízkosti letiště a přihlásily se jí stovky očitých svědků celé události. Včetně pilotů a personálu gatwického vzdušného přístavu. Úřady také nabídly odměnu padesát tisíc liber (téměř 1,5 milionu korun) za informaci, která povede k zatčení a usvědčení pachatelů. Zatím však nebyl v případu zaznamenán žádný pokrok.

Samotné letiště Gatwick již vynaložilo kolem pět milionů liber (asi 143 milionů korun) na protidronová opatření. Rovněž nejrušnější londýnské letiště Heathrow oznámilo, že nakoupilo potřebné technologie, které dokáží účinně bojovat s narušením vzdušného prostoru nad letištěm.

-zm-