INZERCE

Stávkovat chtějí i lékaři, učitelé, a advokáti. Foto: Vlak ve stanici Brighton. Pixabay

Velká Británie zažívá největší železniční stávku od roku 1989. Přidali se i zaměstnanci londýnského metra

V Británii pokračuje největší stávka na železnici za posledních 30 let, zaměstnanci požadují vyšší mzdy a zachování pracovních míst. Protest, kterého se účastní desítky tisíc zaměstnanců drah, svolal svaz britských železničních, námořních a dopravních odborů (RMT). Odděleně dnes stávkují i zaměstnanci londýnského metra. Železničáři plánují stávkovat ještě ve čtvrtek a v sobotu.

Někteří z více než 40.000 stávkujících železničářů ze svazu RMT a ze třinácti železničních společností se dnes začali scházet už za úsvitu a s ostatními vytvářeli stávkové řetězy. Doprava na železnici se tak prakticky zastavila a velké stanice zůstaly opuštěné. Z větší části uzavřené zůstalo také londýnské metro, jehož zaměstnanci svolali samostatný protest.

,,Dnešní účast na stávkách byla fantastická,“ uvedl generální tajemník odborového svazu Mick Lynch. ,,Členové RMT razí cestu všem pracujícím v zemi, kteří už mají plné zuby toho, že jejich mzdy a pracovní podmínky sráží vládní politika a příjmy velkých firem,“ řekl Lynch.

Boris Johnson: jen odrazují lidi

Vláda premiéra Borise Johnsona je pod značným tlakem, aby lidem pomohla překonat nejtěžší ekonomické podmínky za desítky let. Johnson řekl, že stávka jen ublíží firmám, které se teprve snaží zotavit z dopadů pandemie covidu-19. Odboráři sice podle něj tvrdí, že lidem pomáhají, ve skutečnosti jim ale jen ublíží.

,,Tím, že si prosadili stávky na železnici, jen odrazují lidi, kteří musí do práce dojíždět a kteří nakonec ta pracovní místa v železniční dopravě podporují,“ reagoval předseda britské vlády. ,,Dopadá to na firmy a komunity po celé zemi,“ dodal.

Opozice vládu kritizuje za to, že se odmítá zapojit do jednání a přispět k vyřešení sporu. Podle ministrů je to ale věc odborářů a zaměstnavatelů. Někteří labourističtí poslanci se dnes ale navzdory pokynu vedení strany účastnili stávkových řetězů.

Průzkum veřejného mínění: polovina dotázaných nesouhlasí

Průzkum organizace YouGov na začátku června ukázal, že veřejné mínění není v názoru na stávku jednotné.

Asi polovina dotázaných se stávkami nesouhlasí, podporu mají u více než třetiny respondentů.

Současný ministr dopravy Grant Shapps řekl, že vláda nynější zákon co nejdříve upraví, aby provozovatele železnic donutila zajistit v době stávky alespoň minimální služby. Změna zákona by také měla usnadnit, že stávkující zaměstnance budou moct nahradit jiní pracovníci.

Asi na polovině železniční sítě je v provozu jen zhruba pětina vlaků. Lidem se doporučuje necestovat, pokud to není nutné. Abnormální nárůst poptávky hlásili provozovatelé alternativních taxislužeb Uber a Bolt, jejichž aplikace v Londýně hned ráno nezvládly nápor.

Železniční infrastrukturu v Británii vlastní a provozuje společnost Network Rail. Její šéf Andrew Haines řekl, že firma se snažila udělat maximum, aby stávce zabránila, ale že poslední rok a půl jednání mezi firmou a odboráři ze svazu RMT nepřinesl přijatelné řešení ohledně změn, výše mezd ani propouštění.

Stávkovat chtějí i lékaři, učitelé a advokáti

Míra inflace v Británii se blíží deseti procentům. Odboráři hrozí, že stávky na železnici by mohly znamenat začátek „léta nespokojenosti“.

Kvůli vysokým životním nákladům v souvislosti s rychlým růstem cen potravin a pohonných hmot začínají totiž o nějaké formě protestu přemýšlet i lékaři, učitelé, popeláři a také advokáti.

Vlna stávek, ke které se v Británii podle odborářů schyluje, vede mnohé ke srovnání se 70. lety minulého století.

Země čelila velkým stávkám zejména v období let 1978 a 1979, které vešlo do povědomí jako „zima nespokojenosti“.

V odborech je ale od 70. let v Británii asi o polovinu zaměstnanců méně a i stávek ubylo. Částečně je to kvůli změnám, které prosadila tehdejší konzervativní premiérka Margaret Thatcherová, aby omezila sílu odborů a ztížila možnost vyhlásit stávku.

(bar, čtk)