INZERCE

V hlavním městě se před nedávnem parkovací zóny rozšiřovaly. Foto: Technická správa komunikací

Vedení Prahy odmítlo projednat návrh změny parkovacích zón. Systém bobtná, službu navíc nepřináší, tvrdí opozice

Magistrátní koalice odmítla projednat návrh na změnu systému modrých zón. Systém parkovacích zón v Praze přitom bobtná, ale Pražané žádnou službu navíc nedostávají. Roční parkovací karta rezidenta stojí 1 200 korun, ale neumožňuje například byť krátké parkování v jiných městských částech. Stejně tak mají například smůlu vzdálení příbuzní rezidenta, kteří musejí za parkování při návštěvě za parkování platit.

Současné nastavení systému parkovacích zón je dlouhodobě předmětem debat, změnu ke komfortnějšímu využití pro Pražany navrhovaly před volbami všechny politické strany.

I přes tyto sliby a dlouhodobou diskuzi se za tři roky nestalo vůbec nic a systém parkovacích zón dále bobtná, aniž by Pražané za to dostali nějakou službu navíc.

Pražská ODS na čtvrtečním jednání zastupitelstva hlavního města Prahy navrhla projednat zavedení bezúplatného hodinového kreditu rezidenta v rozsahu 100 hodin ročně, který bude moci poskytnout případné návštěvě v místě svého rezidenčního parkovacího oprávnění.

Cílem tohoto návrhu mělo být již zmíněné usnadnění parkování rodinných příslušníků a jiných návštěvníků rezidentů, například řemeslníků.

„O systému parkovacích zón se roky jenom mluví a zatím se nestalo vůbec nic. Existuje dokonce memorandum o spolupráci odpovědných radních za dopravu, které vyzývá vedení Magistrátu k činnosti, ale přesto se roky pouze prázdně debatuje. Proto navrhujeme pro rezidenty zavedení bezúplatného hodinového kreditu. Pražané s rezidenčním parkovacím oprávněním budou mít možnost poskytnout jiné osobě oprávnění zaparkovat na rezidenčních zónách v rozsahu až 100 hodin ročně. Kdykoliv za nimi přijede na návštěvu třeba rodinný příslušník, nebo třeba řemeslník na opravu, nebudou se muset bát, že jejich návštěva nebude mít kde zaparkovat. Je to jednoduše proveditelný návrh, který usnadní život všem občanům Prahy. I když magistrátní koalice projednání tohoto návrhu odmítla, můžu ujistit Pražany, že to na příštím jednání navrhneme znovu,” uvedl k tomu starosta Prahy 9, předseda ODS Praha a zastupitel hlavního města Tomáš Portlík.

Pro rezidentní parkování je určena modrá zóna. Bez omezení na ní mohou na modré zóně parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním, které může být vydáno na základě trvalého pobytu v dané oblasti a prokázání právního vztahu k vozidlu, vlastnictví nemovitosti v dané oblasti nebo na základě sídla/provozovny v dané oblasti. Ostatní motoristé mohou na modré zóně parkovat časově omezeně, a to jen po platbě parkovného prostřednictvím webové aplikace.

Rezidenti mohou parkovat bez omezení také na fialové, smíšené, zóně. Ostatní motoristé mohou na fialové zóně parkovat maximálně 24 hodin, a to jen po platbě v parkovacím automatu nebo prostřednictvím aplikace.

Návštěvníci pak mohou parkovat v oranžové zóně, která je určena pro krátkodobé parkování.  Platbu je opět možné provést v parkovacím automatu nebo přes aplikaci.

Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) přitom představil před prázdninami návrh, který měl fungování zón placeného stání – takzvaných „modrých zón“ – sjednotit a pro Pražany uživatelsky zpříjemnit.

„Cílem úpravy je systémové a férové nastavení zón placeného stání. Pražané budou mít více možností si vybrat, co jim vyhovuje. Řešíme taky neduhy, které rezidentům zabíraly místo pro parkování a ti pak museli kroužit okolo domu a hledat, kde zaparkovat,“ vysvětlil Scheinherr na sociálních sítích, kde vyzval veřejnost k diskuzi o připravovaných změnách.

Novinkou měl být stodvacetihodinový kredit pro rezidenty s platným parkovacím oprávněním, kteří jej mohli poskytnout rodině, přátelům či řemeslníkům. Návštěva v tomto případě zaplatí deset korun za hodinu parkování.

Na takzvané parkovací komisi se řešilo také zavedení návštěvnického paušálu, kdy by si kdokoliv mohl předplatit místo v placených zónách, což ovšem neprošlo kvůli možné diskriminaci a nízkým cenám – „přespolní“ by totiž zabírali stání místním.

Náměstka primátora kritizovali diskutující, především ti, kteří auto nevlastní, i za nápad s kreditem, který preferuje vlastníky vozidla.

Tomáš Rovný