Mezi zadavateli vede společnost ČEPRO, dodavatelům vévodí stavebník Eurovia, největší zájem je třeba o dodávky ropy nebo dopravní služby.
Velikost trhu veřejných zakázek v roce 2014 je odhadována na 577 mld. Kč vč. DPH, z této částky bylo 78 % alokováno v režimu zákona o veřejných zakázkách. Meziročně došlo k významnému růstu trhu veřejných zakázek téměř o 100 mld. Kč. Celková hodnota podlimitních a nadlimitních zakázek evidovaných ve Věstníku veřejných zakázek v roce 2014 činila 376 mld. Kč bez DPH. Vyplývá to ze zprávy ministerstva pro místní rozvoj, kterou mý Ekonomický deník k dispozici.
Celkem bylo v roce 2014 zadáno 14 988 nadlimitních a podlimitních veřejných zakázek, což představuje meziroční pokles o 8 %. Jedná se o důsledek novely zákona o veřejných zakázkách účinné od ledna 2014, která navrátila limity pro povinný postup podle zákona na úroveň před dubnem 2012. Finanční objem těchto zakázek ovšem meziročně výrazně vzrostl o více než 125 mld. Kč, což potvrzuje růst objemu veřejných nákupů a investic a celkové oživení ekonomiky.
Rok 2014 byl podle zprávy „po tříletém období trvalého poklesu velikosti trhu veřejných zakázek, způsobeného výraznou fiskální restrikcí jak v investiční činnosti státu, tak ve výdajích na provoz státu, rokem výrazného růstu, kdy celkový objem finančních prostředků alokovaných prostřednictvím veřejných zakázek dosáhl hodnoty 577 mld. Kč, tedy téměř hodnot z období konjunktury v letech 2009 a 2010.“
Růst je podle zprávy patrný na vývoji změn primárního strukturálního salda u sektoru vládních institucí, kdy došlo ke změně trendu od restriktivní k expanzivní fiskální politice. V roce 2013 došlo k výraznému omezení vládních investic a výdajů na chod státu o 57 mld. Kč, zatímco v roce 2014 bylo do těchto oblastí alokováno 43 mld. Kč, což představuje souhrnný rozdíl 100 mld. Kč (kladné hodnoty ukazatele „fiskální úsilí“ v tabulce 1 znamenají fiskální restrikci, záporná expanzi). Stejný trend je možné pozorovat i u vývoje absolutní hodnoty celkových vládních výdajů, u kterých došlo k růstu z 1 716 mld. Kč na 1 769 mld. Kč, což je opět výrazný nárůst. Růst vládních výdajů se promítl i ve zvýšení podílu trhu veřejných zakázek na celkovém HDP, který stoupl z 11,7 % v roce 2013 na 13,5 % v roce 2014. Vzhledem k současnému vývoji ekonomiky a dostupných údajů z fiskálního výhledu pro letošní rok se lze domnívat, že pozitivní trend ve vývoji velikosti trhu veřejných zakázek bude pokračovat i v roce 2015 a je velmi pravděpodobné, že jeho celková výše v roce 2015 překoná hranici 600 mld. Kč. Pokud objem veřejných zakázek u sektorových zadavatelů bude v roce 2015 na přibližně stejné úrovni jako v roce 2014, dá se předpokládat, že objem trhu tuto hranici překročí ještě výrazněji.
Složení zakázek: Počet nadlimitních roste
Nadlimitní veřejné zakázky zaznamenaly nárůst ve všech sledovaných ukazatelích. Podíl počtu nadlimitních zakázek na celkovém počtu se zvýšil z 22 % na 29 %, což představuje absolutní zvýšení o 722 na 4 353 zakázek. Podíl objemu těchto zakázek na celkovém objemu vzrostl ze 72 % na 77 %, tedy o 5 procentních bodů. Tento relativně mírný nárůst podílu však v absolutních číslech představuje růst o 111 mld. Kč. Tato část trhu veřejných zakázek navíc nebyla ovlivněna změnou limitů od 1. ledna 2014.
Podlimitní veřejné zakázky tvoří naopak ten segment trhu veřejných zakázek, který je změnou limitů ovlivňován nejvíce. Z tohoto důvodu došlo k poklesu počtu podlimitních zakázek o 1 129, při zachování podílu na celkovém počtu zakázek na hranici 70 %. Stejně jako u nadlimitních zakázek však došlo k významnému růstu finančního objemu, který v roce 2014 dosahoval 82 mld. Kč, což představuje nárůst o 23 mld. Kč.
Struktura zadaných veřejných zakázek dle předmětu naznačuje celkový meziroční růst investiční aktivity. Absolutně největší meziroční nárůst finančního objemu byl zaznamenán u dodávek (o 64 mld. Kč). Z hlediska počtu zakázek došlo meziročně u dodávek i služeb k poklesu (o 9 % resp. o 21 %), pouze počet stavebních prací se oproti roku 2013 mírně navýšil (i přesto, že se zákonný limit zvedl z 3 na 6 mil. Kč).
U veřejných zadavatelů v roce 2014 pokračoval trend zvyšujícího se podílu veřejných zakázek na dodávky na úkor služeb, dle finančního objemu zakázky. Podíl dodávek dosahoval v roce 2014 již 53 % z celkového finančního objemu zakázek veřejných zadavatelů (oproti 42 % v roce 2013). Z hlediska podílu na celkovém počtu zakázek zadaných veřejnými zadavateli dominovaly v roce 2014 stavební práce (42 %).
Oproti tomu u sektorových zadavatelů meziročně narostl podíl služeb na celkovém finančním objemu na úkor dodávek i stavebních prací (v roce 2013 zaujímaly služby pouhých 16 %, v roce 2014 již 45 %). Z hlediska počtu zadaných zakázek byl u sektorových zadavatelů zjištěn největší nárůst u stavebních prací (o 133 zakázek více než v roce 2013), stavební práce také v roce 2014 zaujímaly nejvyšší podíl na celkovém počtu zadávaných zakázek (36 %).
Zadavatelé: Vede ČEPRO
Nejvýznamnějším zadavatelem veřejných zakázek byla v roce 2014 společnost ČEPRO, přehled dalších největších zadavatelů přináší následující tabulka:
Pořadí |
IČO zadavatele |
Název zadavatele |
Hodnota VZ v mil. Kč |
Počet VZ |
1. |
60193531 |
ČEPRO, a.s. |
89 972 |
23 |
2. |
65993390 |
Ředitelství silnic a dálnic ČR |
11 169 |
440 |
3. |
00007064 |
Česká republika – Ministerstvo vnitra |
7 887 |
139 |
4. |
70892156 |
Ústecký kraj |
4 410 |
69 |
5. |
60162694 |
Česká republika – Ministerstvo obrany |
3 725 |
167 |
6. |
42196451 |
Lesy České republiky, s.p. |
2 735 |
317 |
7. |
70890692 |
Moravskoslezský kraj |
2 365 |
108 |
8. |
00064581 |
Hlavní město Praha |
2 316 |
58 |
9. |
44992785 |
Statutární město Brno |
2 080 |
161 |
10. |
68378271 |
Fyzikální ústav AV ČR, v.v.i. |
2 027 |
44 |
11. |
70890749 |
Kraj Vysočina |
1 830 |
145 |
12. |
49710371 |
Řízení letového provozu České republiky, státní podnik |
1 798 |
72 |
13. |
01312774 |
ČR – Státní pozemkový úřad |
1 770 |
361 |
14. |
45193258 |
ArcelorMittal Ostrava a.s. |
1 617 |
8 |
15. |
47114983 |
Česká pošta, s.p. |
1 585 |
22 |
16. |
00002739 |
DIAMO, státní podnik |
1 488 |
58 |
17. |
68407700 |
České vysoké učení technické v Praze |
1 455 |
75 |
18. |
70892822 |
Pardubický kraj |
1 442 |
103 |
19. |
70890650 |
Jihočeský kraj |
1 279 |
48 |
20. |
00845451 |
Statutární město Ostrava |
1 275 |
134 |
Žebříčku dodavatelů vévodí firma Metrostav; další pořadí ukazuje druhá tabulka.
00014915 |
Metrostav a.s. |
4 867 |
144 |
|
2. |
45274924 |
EUROVIA CS, a.s. |
4 336 |
266 |
3. |
46342796 |
OHL ŽS, a.s. |
4 161 |
71 |
4. |
60838744 |
STRABAG a.s. |
3 681 |
290 |
5. |
46678468 |
HOCHTIEF CZ a.s. |
3 481 |
98 |
6. |
25322257 |
IMOS Brno, a.s. |
2 923 |
51 |
7. |
26271303 |
Skanska a.s. |
2 156 |
97 |
8. |
48035599 |
SWIETELSKY stavební s.r.o. |
1 937 |
161 |
9. |
25138189 |
SEFIMOTA, a.s. |
1 698 |
1 |
10. |
28360010 |
BusLine a.s. |
1 656 |
6 |
11. |
26177005 |
COLAS CZ, a.s. |
1 644 |
122 |
12. |
43005560 |
Porr a.s. |
1 429 |
78 |
13. |
48292516 |
SYNER, s.r.o. |
1 303 |
21 |
14. |
25606468 |
POHL cz, a.s. |
1 113 |
36 |
15. |
42196868 |
M-silnice a.s. |
1 016 |
51 |
16. |
49356089 |
AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o. |
964 |
17 |
17. |
27195147 |
SMP CZ, a.s. |
915 |
30 |
18. |
45146802 |
Energie – stavební a báňská a.s. |
883 |
18 |
19. |
17048851 |
Hewlett-Packard s.r.o. |
775 |
24 |
20. |
49900820 |
DOPRAVNÍ PODNIK TEPLICE, s.r.o. |
748 |
2 |
Nejčastěji zadávanými veřejnými zakázkami jsou stavební práce, dodávky ropy a ropných derivátů a služby veřejné silniční dopravy.
A na závěr ještě jedna tabulka, věnovaná tentokrát rozdělení zdrojů financování. Ve srovnání s rokem 2013 došlo k významnému nárůstu financování z vlastních prostředků.
1. |
Vlastní zdroje zadavatele |
220 |
58,4% |
2. |
Zdroje z fondů EU |
98 |
25,9% |
3. |
Zdroje z veřejných rozpočtů a státních fondů ČR |
49 |
13,0% |
4. |
Neuvedeno |
8 |
2,1% |
5. |
Jiný zdroj financování |
1 |
0,3% |
6. |
Soukromé zdroje |
1 |
0,2% |
Ondřej Fér