INZERCE

Podle studie PWC bude zanedlouho každé druhé auto jezdit na elektrický pohon. Foto: Pixabay

Ve světě se loni prodalo přes 10 milionů elektromobilů a hybridů. Dvě třetiny z nich v Číně

Na světových trzích se loni prodalo téměř 10,5 milionu aut s elektrickým nebo hybridním pohonem, meziroční nárůst je tedy 78 procent. Na celkových prodejích se nízkoemisní vozidla podílela 19 procenty, tedy téměř každé páté prodané auto má hybridní nebo čistě elektrický pohon.

Nejrychleji přitom rostl segment čistě elektrických aut, kterých se prodalo 4,5 milionu, meziročně o 121 procent víc. Nejvíc se jich prodalo v Číně.

„Největším tahounem zájmu o elektroauta zůstává Čína, kde se prodají téměř dvě třetiny všech čistě elektrických aut. Právě čínské automobilky se do elektromobility pustily ve velkém a už jasně deklarovaly, že se vydají dobýt i evropský trh,“ komentuje expert na automobilový průmysl Pavel Štefek.

V Evropě i USA vládnou modely Tesly. Ta je populární i v Číně, žádná jiná zahraniční značka se ale mezi čínské automobilky neprosadila.

Krize na trhu polovodičů

Růst prodeje nízkoemisních vozidel se očekává i letos, i když krize automobilového průmyslu spojená s nedostatkem polovodičů prodej aut velmi ovlivňuje. Vliv bude mít i omezení státních dotací na některých klíčových trzích.

„Trh rozhodně dále poroste a překoná nové rekordy. Otázkou zůstává tempo růstu. Na jedné straně budou pokračovat regulatorní tlaky, díky kterým je elektromobilita pro automobilky klíčová. Poroste také spontánní zájem spotřebitelů. Na druhé straně ale i letos přetrvá problém s nedostatkem čipů. A uvidíme, jak poptávku v některých zemích omezí snížení nebo omezení státních dotací,“ dodává Pavel Štefek.

Typ vozuNové registrace 4Q21Změna 21/20Tržní podíl 2021
Bateriové elektromobily (BEV)379 000+ 25 %11,6 %
Plug-in hybridy (PHEV)227 000-2 %9,2 %
Hybridy445 000-4 %21,1 %
Celkem1 051 000+ 6 %41,8 %
Zdroj: studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales Review

Zpomalení tempa růstu se výrazně projevilo v Evropě už v posledním čtvrtletí loňského roku. V Evropě se za poslední tři měsíce roku prodalo přes milion elektrických a hybridní aut, zájem o hybridy dokonce meziročně poklesl.

„Komponentová krize zasáhla automobilový trh na výrazně delší dobu, než jsme si dokázali představit. A určitě trh ještě není z tohoto zásahu venku, i proto jsou očekávání pro letošní rok s řadou otazníků. Dlouhodobě ale bude elektromobilita dále posilovat svou pozici,“ vysvětluje Štefek.

Státy omezují dotace na elektromobilitu

První velké země se rozhodly dotace na elektromobilitu omezit. Ve Velké Británii nově dosahuje maximální podpora 1500 liber, zatímco před rokem to byl dvojnásobek.

Německo zatím pokračuje ve stávající podpoře, ale už oznámilo, že se zpřísní podmínky jejího poskytnutí a že zároveň omezí dotace na budování domácích dobíjecích stanic.

Švýcarský kanton Valais zcela zastavil dotace na nákup plug-in hybridů, podle tamních úředníků není efekt snižování emisí u tohoto typu vozů dostatečný.

Naopak v České republice chce vláda nově elektromobilitu podpořit, zatím ale pouze ve firemním sektoru a pro živnostníky. Stát na podporu pro letošní rok vyčlenil necelou miliardu korun, kterou by se podpořilo asi 4500 nově prodaných elektroaut.

V prodeji vede Čína

Hlavním světovým tahounem prodejů čistě elektrických aut je opět Čína. Ta loni na silnice uvedla
3 miliony čistě elektrických aut, to je meziročně téměř 3krát více než o rok dříve.

Na 10 nejvyspělejších evropských trzích se přitom ve stejném období prodalo 1,1 milionu čistě elektrických aut, tedy o 63 procent více než předloni. V Evropě přitom zůstávají nejoblíbenější hybridní vozy, kterých se loni prodalo přes 2 miliony.

„Český trh stále výrazně zaostává. Loni se zde prodalo jen 2600 čistě elektrických aut, to je zhruba jednoprocentní podíl na všech prodejích. Meziročně dokonce došlo k pětinovému poklesu. Dotace by tedy mohly k nárůstu prodejů výrazně přispět, stále však budeme jen na zlomku prodejů nejvyspělejších trhů,“ dodal Pavel Štefek.

Zatímco ještě před dvěma lety tvořila plně elektrická nebo hybridní auta jen 8 procent z celkových prodejů v Evropě, nyní je to 42. „Nebude to trvat dlouho a v Evropě již každé druhé nově prodané auto bude mít elektrický nebo hybridní pohon,“ domnívá se Pavel Štefek.

Podle studie PwC by na konci letošního roku mělo po celém světě jezdit asi 21 milionů hybridních
a elektrických aut. Na konci roku 2027 by jich mělo být už 57 milionů.

Nejrychleji se bude zvyšovat počet čistě elektrických aut, kterých by letos mohlo být přes 6 milionů a na konci roku 2027 4krát více. Podobnou situaci zaznamenají hybridy, které se za pět let posunou z letošních 12 na 30 milionů.

Jana Bartošová