Částí mozaiky boje Evropské unie proti emisím jsou firemní vozové parky a jejich přechod na bezemisní provoz. Ekonomický deník oslovil nejvýznamnější společnosti, které působí v České republice s dotazem, jak jejich firemní flotily v současnosti vypadají a kolik bezemisních vozidel je v nich zastoupeno. Odpovědi získal od skupin Orlen Unipetrol, Foxkonn, Škoda Auto či Agrofert. Vyplynulo z nich, že firmy ve velké míře stále využívají zejména vozy se spalovacím motorem. A upřednostňují značku Škoda.

Skupina Orlen Unipetrol podle tiskové mluvčí Lady Gadas využívá přibližně osm stovek vozů s konvenčními motory. V převážné většině se jedná o značky Škoda a Toyota. Průměrné stáří vozů je čtyři roky. „Ve flotile máme také pět elektromobilů s vodíkovým pohonem (FCEV) a osmnáct hybridů (HEV). Podíl vozů s alternativním pohonem chceme postupně zvyšovat,“ sdělila Gadas.

Skupina podle mluvčí všechny vozy pořizuje na operativní leasing, od letošního roku to bude s tříletou dobou nájmu. „Tento model nám umožní flexibilně reagovat na měnící se potřeby a technologické trendy. Po uplynutí leasingové smlouvy vozidla vracíme leasingové společnosti,“ doplnila Gadas.

Operativní leasing na tři roky s možností prodloužení na pět let využívá také společnost Foxconn. Ve firemní flotile má podle mluvčí firmy Radky Svobodové 120 vozidel, převážně značky Škoda. Upřesnila, že převažuje model Octavia a následují modely Superb a Fabia. „Nejčastěji je zastoupen pohon na benzín, ve flotile jsou ale i dvě čistě elektrická vozidla (eCorsa),“ poznamenala mluvčí. Doplnila, že jde většinou o osobní vozidla, která jsou určená ke služebním i soukromým účelům. V současnosti se pohybuje podle mluvčí stáří poloviny flotily do jednoho roku.

Mohlo by vás zajímat

Skupina Agrofert podle mluvčího Pavla Heřmanského plánujeme nákup elektromobilů tam, kde to dává ekonomický smysl. Zvažuje to například v případě dodávkových aut, která rozvážejí po městech. V České republice má ve vozovém parku přibližně 3000 osobních vozidel převážně značky Škoda.

„Společnosti koncernu svou působností pokrývají celou Českou republiku a vozy tak jezdí mimo město, z důvodu efektivity a udržitelnosti provozu se tak převážně jedná o automobily se spalovacími motory, které splňují nejnovější přísné ekologické limity,“ podotkl Heřmanský.

Nejrozsáhlejší zastoupení vozidel na alternativní pohon má společnost Škoda Auto. Z celkového počtu 3100 služebních vozů disponuje podle mluvčí Ivany Povolné 194 plně elektrickými vozidly (BEV), 396 plug-in hybridy (P-HEV) a 133 mild hybridy (mHEV). „V kategorii BEV provozujeme modely Enyaq a Enyaq Coupé, přičemž v nejbližší době bude zařazen do firemní flotily i nový Elroq. P-HEV vozy zahrnují modely Superb, Superb Combi, Kodiaq a Octavia iV. V segmentu mHEV jsou to Superb, Octavia Combi a Kodiaq,“ upřesnila mluvčí.

Většina služebních vozidel je podle Povolné mladší než jeden rok. K obměně dochází v průběhu celého roku a společnost nepředpokládá v počtu nebo načasování této výměny žádné změny, dodala mluvčí. „Po ukončení provozu ve firemní flotile jsou vozidla prodávána našim obchodním partnerům v rámci programu Škoda Plus, případně nabízena obchodním partnerům v zemích EU,“ konstatovala Povolná. Společnost se podle ní také systematicky věnuje snižování dopadu své podnikatelské činnosti na životní prostředí.

Urychlení snižování emisí z firemních vozových parků zmiňoval ve své řeči před europoslanci například eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolos Tzitzikostas. Pomoci to má podle něj městům v jejich boji proti znečištěnému ovzduší a zároveň s tím má jít ruku v ruce vytvoření trhu s ojetými vozidly pro spotřebitele a zajištění lepší cenové dostupnosti bezemisních vozů.

V současnosti jsou členské státy Evropské unie podle tiskové mluvčí ministerstva dopravy Aleny Mühl vázány Směrnicí o čistých vozidlech a z ní vycházejícího Národního akčního plánu čisté mobility. V nich je podle mluvčí také uvedeno, jaký má být podíl nízko a bezemisních vozidel, která jsou pořizovaná v nadlimitních veřejných zakázkách a veřejných službách v přepravě cestujících.

V České republice platí podle Mühl v rámci nadlimitních veřejných zakázek 29,7 procenta pro vozidla kategorie M1, M2 a N1, respektive podíly devět a jedenáct procent pro vozidla kategorií N2 a N3.