Říká se tomu stůl, to ale ani zdaleka nevystihuje, co přesně Wargaming Table je. V polovině října ho na prestižním mezinárodním veletrhu FutureForcesForum v Praze představila VR Group. Ta dlouhodobě vyvíjí simulátory a simulace pro výcvik příslušníků ozbrojených sil. Podle výzkumů americké DARPA utrpí armády více než 40 procent celkových ztrát na životech právě v prvních třech měsících bojů.
Na začátku 19. století začala k výcviku důstojnického sboru sloužit pruská stolní hra Kriegspiel. Ještě větší revolucí jsou v současné době systémy konstruktivní simulace. V Česku se na ně zaměřuje česká firma VR Group. Na právě skončeném veletrhu FutureForcesForum prezentovala digitální Wargaming Table. Je to v Česku unikátní nástroj, který by měl v budoucnu plnit širokou škálu úkolů pro výcvik, plánování a přípravu vojáků.
VR Group, a.s. je českým dodavatelem komplexních výcvikových řešení pro ozbrojené a bezpečnostní složky. Firma je dceřinou společností státního podniku LOM PRAHA s. p., který byl zřízen ministerstvem obrany České republiky.
Wargaming Table (WT) v sobě kombinuje možnosti plastického stolu, na kterém vojáci modelují terén a řeší taktickou situaci. Díky „stolu“ získají lepší prostorovou představivost navíc s benefity moderních digitálních map, operačními zákresy a kapacitami pro výuku formou válečných her. To vše se odehrává na uživatelsky intuitivní platformě konvertibilní velkoplošné dotykové obrazovky.
Mohlo by vás zajímat
A nyní více do detailu. WT je systém složený ze tří hardwarových součástí: odolného velkoplošného dotykového displeje, konvertibilního stojanu umožňujícího pozici horizontálně i vertikálně a připojeného miniPC. Hlavní je však software pro digitální plastický stůl, který v demoverzi tvoří aplikace pro taktický zákres do ortofoto grafické (z leteckých snímků) i topografické mapy – a to ve 2D i ve 3D pohledu, který je zprostředkován technologiemi rozšířené reality (AR) pro interaktivní spolupráci uživatelů. Volné kreslení pomocí dotykové tužky (stylusu) umožňuje efektivní tvorbu zákresu, který má zároveň všechny výhody digitálního formátu.
![](https://ekonomickydenik.cz/app/uploads/2024/10/detail-zakresu-na-wargamingovem-stole-1024x576.jpg)
Do budoucna bude tento systém postupně doplňován o proprietární wargamingové aplikace, propojení se simulačním systémem VR Group WASP3, nástroji pro tvorbu vlastních válečných her a také o plnohodnotný 3D simulační editor pro tvorbu vlastních taktických situací za využití získaných dat. Současně ale bude nadále kladen důraz na intuitivní ovládání a jednoduchost použití.
Vývoj WT firma konzultovala s armádními specialisty navíc bude systém testován při plnohodnotném vojenském cvičení. To vše je součástí moderního trendu výcviku ozbrojených složek, v jehož rámci vojáci všech hodností mohou díky technologiím získat válečné zkušenosti, aniž by museli válčit.
„Technologická společnost, jakou je VR Group, se musí mimo aktuálních zakázek vždy soustředit i na budoucí vývoj. S moderními technologiemi pracujeme na denní bázi, a je tak přirozené, že u nás vznikají nápady a vylepšení, založené na zkušenostech z dlouhodobé spolupráce s Armádou České republiky,“ řekl k plánům VR Group předseda představenstva společnosti Vít Ryška.
Vojáci díky tomu získají dovednosti, které jim – v případě reálného konfliktu – pomohou přežít a úspěšně plnit své mise od samého počátku boje. V moderních konfliktech je totiž pro přežití vojáka klíčových prvních 100 dní. Války sice trvají i několik let, ale podle výzkumů americké DARPA (Defense AdvancedResearchProjectsAgency) utrpí armády více než 40 procent celkových ztrát na životech právě v prvních třech měsících bojů. Klíčovým faktorem úspěchu a přežití jsou pak právě zkušenosti.
Válečné hry jsou (kromě získávání zkušeností) prostředkem ke hledání řešení komplikovaných problémů a zdokonalování schopností řešit komplexní situace. A to neplatí jen pro ozbrojené síly, ale i pro ostatní státní instituce a soukromý sektor.
(hrb)