Výstavbu úseku dálnice D11 mezi Jaroměří a Trutnovem brzdí spor o archeologický průzkum. Úřad pro hospodářskou soutěž (ÚOHS) podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla zrušil rozhodnutí zadavatele o výběru nejvýhodnější nabídky.
„Zakázková ‚válka‘ mezi archeology nadále oddaluje výstavbu dálnic!,“ napsal šéf ŘSD na sociální síti X. Do tendru na archeologický průzkum se přihlásili dva uchazeči. Soutěž u antimonopolního úřadu napadl uchazeč s vyšší cenou, jehož členem je podle ČTK Univerzita Hradec Králové.
„Zmražená“ je i výstavba úseku D35
Archeologický průzkum měl začít v prvním čtvrtletí letošního roku. V tendru na vlastní stavbu ŘSD nabídky otevřelo 4. července, nejvýhodnější dalo sdružení firem Eurovia CZ, MI Roads, Metrostav TBR a M-Silnice. Nabídlo cenu 9,09 miliardy korun bez DPH, tedy 70 procent předpokladu. Start stavebních prací na úseku o délce 19,6 kilometru se plánoval v letošním roce, uvedení do provozu v roce 2028. Jde o poslední úsek D11, který zbývá k dokončení.

Obdobná situace a boj mezi archeology aktuálně panuje také u dálnice D35 v úseku mezi obcí Úlibice a městem Hořice. I zde figuruje Univerzita Hradec Králové. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v červnu zrušil výběr sdružení firem Samson Praha a Labrys. Vyhověl tak sdružení institucí, které vede právě univerzita. Zájem má o lokalitu proto, že je velmi bohatá na nálezy. „ To pro nás znamená vědecký výzkum i publikační činnost,“ uvedl už dříve mluvčí univerzity Jakub Novák.
Změna systému
Podle Radka Mátla zde přinese boj mezi archeology zpoždění minimálně okolo tří až šesti měsíců. Zahájení realizace stavby je podle něj v letošním roce významně ohrožené.
Radek Mátl už dříve ČTK sdělil, že ŘSD zvažuje, že by zakázky na archeologický výzkum zadalo jiným způsobem, který by přinesl rychlejší postup. Zmínil například možnost využití takzvaného dynamického nákupního systému.