INZERCE

Podle zadávací dokumentace by přitom cena za ostrahu Národního muzea nižší o více než 15 procent předpokládané hodnoty zakázky měla být automaticky identifikována jako mimořádně nízká. Foto: Národní muzeum

V soutěži na ostrahu Národního muzea vyhrála firma s podhozenou cenou. Pozice se zvýšenou fyzickou zátěží mohou zastávat osoby se sníženou pracovní schopností

Výběrové řízení na ostrahu Národního muzea pro příští čtyři roky, které proběhlo v loňském roce, zná vítěze už půl roku. Vyhrála ho bezpečnostní agentura Pancéř s nejnižší cenou. Má to ovšem háček. Podle informací zevnitř výběrového řízení mohou pozice se zvýšenou fyzickou zátěží zastávat osoby se sníženou pracovní schopností. Podle Národního muzea je ale vše v pořádku. Pro hodnocení nabídek byl podle vyjádření muzea zvolen obvyklý matematický vzorec hodnocení nabídek dle váhy jednotlivých kategorií.

První vypsaná veřejná zakázka na ostrahu Národního muzea pro příští čtyři roky byla zrušena. Zakázka byla uveřejněna loni 4. března (evidenční číslo zakázky ve VVZ bylo Z2022-008426).Šlo o nadlimitní zakázku, soutěženou v otevřeném řízení, jejíž předpokládaná hodnota činila 560 milionů korun na 4 roky.

Kritéria hodnocení zněla takto – celková nabídková cena 60 procent, zaručená mzda 40 procent.

Podle zjištění Ekonomického deníku bylo uveřejněno bylo 8 vysvětlení, pětkrát byl posunut termín odevzdání nabídky.

Upřesnění a změny hodnotícího kritéria byly dle některých uchazečů zveřejněny vždy těsně před termínem odevzdání nabídek s následným posunutím termínu, některé nabídky byly již odevzdány a dodavatelé je tak museli brát zpět a měnit dle zaslaného zadání.

Lhůta pro podání nabídek byla nakonec stanovena na loňský 27. duben. Prvního června byla ale zakázka zrušena z důvodu krátkého prodloužení lhůty pro podání nabídek po změnách hodnotícího kritéria.

Fyzická zdatnost především

Proto byla vyhlášená druhá zakázka na ostrahu pro objekty Národního muzea. Opět šlo o nadlimitní zakázku, v otevřeném řízení, s předpokládanou hodnota ve výši 560 milionů korun na 4 roky. Jde o ostrahu 16 objektů Národního muzea, včetně historické budovy, z toho 5 objektů se nachází mimo Prahu.

Požadované pracovní pozice zněly – zásahová jednotka, pracovníci bezpečnostního velínu, ostraha objektů, dozor expozic (kustodi) – celkem cca 276 lidí (cca 46 400 pracovních hodin na měsíc).

Jak zněly požadavky na fyzickou zdatnost? Vyjma pracovníků velínu chůze 100 metrů po rovině a 140 schodů bezprostředně následujících v časovém limitu: pracovník zásahové jednotky: 120 sekund – nesmí být osoba se sníženou pracovní schopností (OZP), pracovník ostrahy objektů: 150 sekund, pracovník dozoru expozic: 180 sekund.

Dalším z požadavků byla například znalost angličtiny na úrovni minimálně A1 na všech pozicích.

Zakázka byla zveřejněna 27. června (evidenční číslo zakázky ve VVZ Z2022-024197). Hodnotící kritéria byla rozšířena – celková nabídková cena 60 procent, zaručená mzda 20 procent, stabilita pracovního týmu 20 procent.

Uveřejněno bylo 5 vysvětlení, třikrát byl posunut termín odevzdání nabídky, padla námitka proti přidanému hodnotícímu kritériu. Té bylo vyhověno, byla upravena zadávací dokumentace a prodloužena lhůta pro podání nabídky.

Nová lhůta pro podání nabídek byla stanovena na 17 srpna. Už osmého září Národní muzeum oznámilo výběru dodavatele a ukázalo zprávu z hodnocení. Vybraným dodavatelem se stala Agentura Pancéř s.r.o.

Agentura Pancéř byla založena v roce 2000. Od svého vzniku se specializuje zejména na ostrahu a ochranu osob a majetku. Postupem času rozšířila nabídku i o služby v oblasti facility managementu.

„Jako společnost s ryze českým kapitálem působíme na celém území České republiky prostřednictvím našich regionálních poboček. V současné době zaměstnáváme přes 1 000 kmenových zaměstnanců a poskytujeme služby více než 200 zákazníkům. Jsme významnou společností, poskytující zaměstnání také osobám zdravotně postiženým. Přijímáme zaměstnance na obsazení chráněných pracovních míst schválených úřady práce pro osoby zdravotně postižené,“ píše o sobě agentura na svém webu.

„Podle požadavků zákazníka jsou naše služby zajišťovány pracovníky s odpovídajícími schopnostmi a předpoklady, a to  buď zaměstnanci zcela zdravými, nebo s určitým zdravotním omezením, nebránícím charakteru vykonávané práce. Jako organizace zaměstnávající více než 50 procent OZP, zajišťujeme náhradní plnění povinnosti zaměstnávat osoby se zdravotním postižením. Naši zákazníci tak, díky spolupráci s námi, mohou dosáhnout významné finanční úspory při zachování kvality služeb,“ uvádí dále bezpečnostní agentura.

Nabídka nižší téměř o 100 milionů

Celková nabídková cena Agentury Pancéř činila 367 366 954 korun (tj. 65 procent předpokládané hodnoty zakázky, o více než 84 milionů korun nižší než další nabídka). Podle zadávací dokumentace by přitom cena nižší o více než 15 procent předpokládané hodnoty zakázky měla být automaticky identifikována jako mimořádně nízká, tj. nabídková cena pod 476 milionů korun.

Pod úrovní mimořádně nízké nabídkové ceny byla podle zjištění Ekonomického deníku ještě nabídka Fenix International, a to ve výši 451 379 036 korun. Průměrná nabídková cena ze všech odevzdaných nabídek přitom činila 465 244 352 korun.

Oba účastníci byli proto vyzváni ke zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny.

Fenix zdůvodnil nízkou režii a marži plochou organizační strukturou a akceptací nižší marže majitelem z důvodu preference rozvoje společnosti před výší zisku. Pancéř zdůvodnil nízkou cenu využitím dotací (na osoby se zdravotním postižením – OZP) a nízký kalkulovaný zisk (1,7 procent = 6 245 238,- Kč/4 roky = 130 109,- Kč/měsíc), na pokuty počítal 60000,- Kč/měsíc)

Plánovaný rozsah využití OZP pak zněl: velín v běžném režimu 100 procent, velín v nepřetržitém režimu 81 procent, ostraha v běžném režimu 80 procent, ostraha v nepřetržitém režimu 87 procent, kustod 71 procento – což představuje cca 220 pracovníků z 276, tj. 79 procent.

Argumentace Agentury Pancéř na plánované zaměstnání osob se sníženou pracovní schopností na pozice se zvýšenou fyzickou zátěží pak zněla tak, že „statut OZP získávají lidé, u kterých klesla pracovní schopnost k výkonu jejich minulého povolání, tzn. např. k výkonu povolání řidiče, číšníka nebo po úrazu způsobeném dopravní nehodou, přitom jejich zdravotní a fyzické předpoklady pro výkon služeb ostrahy zůstaly většinou nesníženy a zachovány“. Což je ale vzhledem k požadovaným fyzickým testům a dalším požadavkům na průběh směny (např. kustodi musí celý den stát nebo chodit, nesmí si sednout) minimálně poněkud nestandardní.

Další argument zněl, že nabídku připravili dle předchozí zkušenosti se zakázkou z let 2018 – 2020. Jenže podle zjištění Ekonomického deníku nebyl v tu dobu požadavek na fyzickou zdatnost jako v aktuálně popisovaném tendru.

Zdůvodnění stačilo

Třiadvacátého září padla námitka proti rozhodnutí o výběru Agentury Pancéř. Napadeno bylo rozhodnutí zadavatele, že vybraný dodavatel dostatečně zdůvodnil výši nabídkové ceny, a proto ji zadavatel nepovažoval za mimořádně nízkou.

V námitce padly tyto argumenty: Výrazná odchylka nabídkové ceny vybraného dodavatele od cenových nabídek ostatních účastníků. Zadavatel se spokojil se zdůvodněním, aniž by při složitosti plnění veřejné zakázky posuzoval faktickou reálnost možnosti jejího plnění za nabízenou cenu. Dumpingová cenová politika – vybraný dodavatel kalkuluje se ziskem 1,7 procent a připouští i zisk nižší, pokud by nečerpal dotace v dostatečné výši – stačí nečerpat dotace na 10 OPZ a plánovaný zisk bude záporný (15200*10=152 000,- X výše zisku 130 109,- Kč/měsíc)

Nabídka byla postavena na masivním využití OZP: Zpochybňovány tedy jsou možnosti plnění zakázky prostřednictvím OZP s ohledem na požadovanou fyzickou zdatnost, ale také plánované velké množství využití OZP – při nezaměstnání 10 OZP je dodavatel pod úrovní plánovaného zisku (viz. výše). Dále pak padl argument, že i při zaměstnání všech OZP není obdržení dotace v maximální výši jisté – vyplacení závisí i na jiných faktorech (nemocnost pracovníků, nesplnění zákonných požadavků na získání dotace).

Je zřejmé, že OZP zaměstnanci vykazují vyšší nemocnost a častější návštěvy u lékaře, než zdraví pracovníci, a ve větší míře pracují na zkrácené úvazky, tzn. na zajištění zakázky je nutné zaměstnat OZP ve větším počtu než by bylo potřeba zdravých pracovníků.

Dle veřejně dostupných informací na portálu úřadu práce Agentura Pancéř zaměstnávala 305 OZP pracovníků. Jedná se o přepočtený stav na osmihodinové úvazky, OZP většinou pracují na zkrácené úvazky, takže skutečný počet je mírně vyšší.

Pro zajištění zakázky v deklarovaném množství pro Národní muzeum by musela Agentura PANCÉŘ zaměstnat cca 220 OZP pracovníků, což představuje téměř 72 procent současného stavu zaměstnanců. Dá se přitom předpokládat, že současní zaměstnanci jsou umístěni na stávajících zakázkách a pokud by byli přemístěni na novou zakázku, znamenalo by to nemalý zásah do ekonomiky stávajících zakázek.

To v podstatě znamená nábor 220 nových OZP pracovníků v lokalitě Praha a okolí. Vzhledem k veřejně dostupným údajům na portálu úřadu práce má však množství zaměstnaných OZP zaměstnanců společností Pancéř dlouhodobě sestupnou tendenci. Objevuje se tak pochybnost, zda bude Pancéř schopen vůbec takovéto množství nových OZP zaměstnat, zvláště v regionu Praha, kde počet uchazečů o práci z řad OZP evidovaných na úřadu práce rok od roku klesá.

Zaměstnanci se zdravotním postižením vykazují vyšší nemocnost a častější návštěvy u lékaře, než zdraví pracovníci, a ve větší míře pracují na zkrácené úvazky. Na zajištění zakázky je nutné zaměstnat OZP ve větším počtu než by bylo potřeba zdravých pracovníků. Což logicky zvedá cenu. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

Sedmého října byla námitka zamítnuta. Národní muzeum jako zadavatel trvá na tom, že všechna zdůvodnění vybraného dodavatele, týkající se mimořádně nízké nabídkové ceny, posoudil správně. Dále je přesvědčen, že existence mimořádně nízké nabídkové ceny není obligatorním, nýbrž fakultativním důvodem, pro vyloučení účastníka zadávacího řízení.

Desátého listopadu pak byli oficiálně zveřejněni účastníci veřejné zakázky a výsledky.

Efektivita i sociální odpovědnost

„Zadávací dokumentace a závěrečná zpráva zadavatele jsou zveřejněny na profilu zadavatele. Veškerá ostatní dokumentace je neveřejná. Smlouva s vítězným uchazečem již byla ve stanovené lhůtě zveřejněna v registru smluv. Hodnotící komise postupovala plně ve smyslu zákona a pokud shledala nějakou nejasnost v nabídce kteréhokoliv uchazeče, byl tento uchazeč požádán o vysvětlení. Pokud komise zhodnotila odpověď uchazeče jako dostatečnou, nabídka byla dále hodnocena dle daných kritérií,“ uvedl pro Ekonomický deník provozní náměstek Národní muzea Rudolf Pohl.

Při stanovování hodnotících kritérií Národní muzeum postupovalo podle Pohla s ohledem na ekonomickou efektivitu poskytované služby, ale také s patřičnou sociální odpovědností, kdy jako další kritéria byla zvolena mzda pracovníků jednotlivých profesí a také stabilita pracovního týmu.

„Pro hodnocení nabídek byl zvolen obvyklý matematický vzorec hodnocení nabídek dle váhy jednotlivých kategorií. Pokud jde o počet osob se zdravotním postižením (dále jen OZP), bylo v požadavcích na
pracovníky (příloha 5 smlouvy) jasně vymezeno, že OZP nesmí být z důvodu velmi vysokých nároků na psychickou i fyzickou zdatnost pracovníci v tzv. ´Zásahové jednotce´. Těch je ovšem v rámci plnění celé zakázky velmi malé množství. U ostatních profesí Národní muzeum, zejména s ohledem na sociálně odpovědné chování dále nezkoumá, zda pracovník dodaný agenturou je OZP nebo není. V příloze 5 smlouvy jsou jasně daná fyzická a další kritéria, včetně požadavku vzdělání, která musí daná osoba splnit bez ohledu na to, zda je nebo není OZP,“ uvádí dále provozní náměstek Národního muzea Pohl.

Národní muzeum bude podle Rudolfa Pohla „samozřejmě na plnění těchto smluvních kritérií striktně trvat a ověřovat je“.

„V sankčních ujednáních dané smlouvy jsou pak vyčísleny smluvní pokuty, které budou uplatňovány, pokud agentura opakovaně dodá pracovníka, který nesplňuje daná kritéria. Ohledně zdravotní způsobilosti OZP a zároveň faktického plnění fyzických testů, nelze
automaticky dovodit a v žádném případě predikovat, že osoba OZP fyzický test nesplní. Status OZP v mnohých případech mají lidé, kterým klesla pracovní schopnost v jejich původní profesi. To ovšem neznamená, že taková osoba nemůže splnit kritéria, které na výkon práce požaduje Národní muzeum. Plnění zdravotních nároků na danou pozici, ještě před posuzováním zadavatele, posuzuje lékař pracovní lékařské služby, který rozhoduje v první instanci o tom, zda pracovník může danou službu vykonávat,“ tvrdí Pohl.

Až poté bude podle Pohla Národní muzeum posuzovat další plnění závazných požadavků na pracovníky agentury.

„Pokud jde o parametry mentální způsobilosti, v požadavcích na pracovníky agentury, je jasný požadavek na minimálně středoškolské vzdělání. Veškeré tyto informace byly obsaženy již v zadávacím řízení a byli známy všem potenciálním účastníkům výběrového řízení,“ uzavřel provozní náměstek Národního muzea.

Agentura Pancéř na otázky Ekonomického deníku dosud nezareagovala.

Jan Hrbáček