INZERCE

Elektromobil. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

V přípravě na elektromobilitu zaostáváme. Chybí hlavně dotace na pořízení vozu

Na nástup elektromobilů jsou nejlépe připraveny Nizozemsko, Norsko a Velká Británie. Česká republika dosáhla na jedno z nejnižších skóre. Ostatní státy nákup elektrických vozidel podporují, u nás se řidiči dotací zatím nedočkají. Zájem o elektrické vozy u nás mají hlavně firmy. Vyplývá to z analýzy EV Readiness Index leasingové společnosti LeasePlan.

Česká republika, společně s Rumunskem a Slovenskem, v porovnání s jinými zeměmi Evropy zaostává v přípravě na přechod k elektromobilitě. Podle analýzy došlo za poslední rok ke zlepšení připravenosti na elektromobilitu ve všech 22 sledovaných státech. Index zahrnuje tři hlavní kritéria: počet nových registrací elektrických vozidel v dané zemi, vyspělost infrastruktury nabíjení a také rozsah vládních pobídek.

Dotace v nedohlednu

Zatímco většina vyspělých ekonomik pracuje se systémem dotací na nákup elektromobilů, v České republice zatím řidiči s takovým stimulem počítat nemohou. Například v Rakousku činila dotace na nákup plně elektrického vozidla nebo automobilu s vodíkovými palivovými články pět tisíc eur. Cena vozu přitom neměla překročit 60 tisíc eur. U plug-in hybridů byla dotace dva tisíce eur.

Němečtí sousedé si při nákupu elektromobilu nepřesahujícím částku 40 tisíc eur mohli přijít na dotaci ve výši šest tisíc eur. V případě hybridů to bylo 4,5 tisíce eur.

Dobíjení elektromobilu. Foto: ČEZ

„Český stát nákup aut na plně nebo částečně elektrický pohon přímo nepodporuje. Nicméně i bez toho se zejména ceny hybridních pohonů přiblížily těm konvenčním. Například Toyota nabízí hybridy v podstatě za cenu srovnatelných dieselů s automatem. Jde převážně o full hybridy, které nepotřebují dobíjecí infrastrukturu. Pokud budeme hovořit o případné podpoře ze strany státu, je možné použít dva směry, které mohou fungovat paralelně, či každý zvlášť, uvádí generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

Formy státní podpory

Prvním z nich je podle něj forma různých motivačních výhod jako je třeba parkování v parkovacích zónách zdarma, rychlejší odpisy či nižší DPH. Druhým pak přímo dotace na nákup vozu.

V průměru zaplatí řidiči elektromobilů na daních 63 procent částky, než jakou musí uhradit majitelé konvenčních vozidel. Nejlépe jsou na tom v této souvislosti Irsko, Maďarsko, Polsko, Rakousko, Řecko a Velká Británie. V těchto zemích totiž řidiči elektromobilů neplatí vůbec žádnou daň.

Vysoká pořizovací cena

„Ceny vozidel jsou u nás největší překážkou pro razantnější nástup elektromobility. Přesto i v Česku zájem o tento pohon roste, a to hlavně ve firemní sféře,“ uvedl generální ředitel LeasePlan ČR Martin Brix.

Podíl vozidel poháněných úplně anebo částečně elektřinou na celkových registracích nových vozů byl loni v Česku 2,4 procenta.

Pokud jde o hustotu nabíjecí infrastruktury, podle studie byla loni v České republice dostupná přibližně tisícovka veřejných nabíjecích stanic. V průměru 0,09 stanice na tisíc obyvatel.

Horšího výsledku dosáhlo už jenom Polsko, Slovensko a Řecko. Oproti tomu v Nizozemsku připadlo na tisíc obyvatel 3,53 nabíjecí stanice, v Norsku 3,40 a v Rakousku 0,91.

čtk