V pražských Letňanech se dnes začaly sériově vyrábět unikátní baterie. Mají vyšší kapacitu, bezpečnost a rychleji se nabíjí, než standardní baterie. Autorem patentu je vědec Jan Procházka. Investice do projektu se počítá na desítky milionů korun.
Praha se pravděpodobně dostane do titulků světových ekonomických médií. Česká firma HE3DA zde totiž začala sériově vyrábět unikátní baterie, které mohou změnit budoucnost ukládání energie. A to nejen té konvenční ze sítě, ale i z obnovitelných zdrojů energie. Otevření ryze českého výrobního závodu si nenechal ujít ani ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek a desítek podnikatelů z ČR i ze světa. Výrobní náklady jsou přitom o mnoho nižší, než u současných baterií. Kromě vyšší kapacity HE3DA také vyniká vysokou bezpečností. Při jejím vývoji byly využity nejmodernější technologie a materiály včetně nanotechnologií. Funguje i po mechanickém poškození a nevybuchne, ani když je prostřelena kulkou. Můžete se sami přesvědčit ve videu zveřejněném na internetu.
Firma vyvinula dva základní typy baterií. Robustnější, se silnějšími elektrodami a delším nabíjením, bude sloužit jako energetická banka pro skladování velkého množství energie za co nejnižší cenu. Druhý typ, se slabšími elektrodami, umožňuje mnohem rychlejší nabíjení a vybíjení a bude mít využití v elektromobilech nebo v energetice jako zásobárna velmi rychle dostupné energie. Například jako rychlá záloha proudu pro vykrývání špiček či výpadků. V současnosti se baterie naplno nabije za dobu méně než hodinu.
Procházkovi trvalo několik let, než sehnal kapitál pro přerod unikátního nápadu v realitu. Nakonec se to povedlo díky spojení s investory a založení společnosti HE3DA. Hlavním mecenášem českého vynálezu výjimečné baterie se stal bohumínský podnikatel Radomír Prus. Úspěch Procházkova článku spočívá zejména v odlišném způsobu výroby. Zatímco nynější lithiové baterie se vyrábějí z tenkých elektrod v podobě kovových fólií, na nichž je nalepena aktivní vrstva, Procházkova baterie má vlisované články ne vertikálně, ale horizontálně formou tabletek do rámu. Má tak dvacetkrát silnější tloušťku i kapacitu elektrod, pojme mnohem více elektrické energie než ty dnešní, dá se rychleji nabít a vyrobit levněji.
Mohlo by vás zajímat
„Chceme prodávat licennci na patent a připravit klientům řešení šitá na míru. Klient si řekne, co přesně požaduje, my mu projekt upravíme a na základě licenčního poplatku je bude moci vyrábět pro svou potřebu,“ nastínil budoucnost Procházka. Firma nyní připravuje výrobu nové výrobní linky s vyšší kapacitou v Horní Suché, kde chce do budoucna postavit i velkou výrobní halu o rozloze 10.000 metrů čtverečních.
Finanční a historické parametry projektu
Počet zaměstnanců: 13
Zahájení projektu: 2008
Doba výstavby pražské linky: cca 11 měsíců v roce 2016
Stav projektu v Horní Suché: Pražská technologická linka bude sloužit jako základ pro stavbu vetší linky 30 MWh/r, která se od ledna 2017 začne stavět v již existující hale v Horní Suché. Po dokončení povolovacího procesu bude v lokalitě Horní Suchá stavba nové haly o velikosti 10.000 m2. Cílem je postavit elektromobil, elektrobus a nejlépe i elektroTIR fungující na bateriích HE3DA.
Další milníky projektů:
- velkovýroba článků o velikosti 1KWh
- Dokončení vývoje a výroba 48V a 12V startovacích baterií
- Přechod na účinější chemii lithiových bateriových procesů
Jiří Reichl