INZERCE

V hlavním městě je 4 060 kilometrů komunikací, z nichž je 2 342 ve správě TSK. Pixabay

V Praze loni přibylo více než dvacet tisíc aut. Jezdilo se však méně

Celkový počet motorových vozidel registrovaných v hlavním městě se zvýšil na 1,161 milionu. Většinu z toho tvoří osobní auta. Meziročně naopak kvůli pandemii covid-19 klesl počet kilometrů, které řidiči po městě najezdili. Nejvytíženější komunikací byl stejně jako v uplynulých letech Barrandovský most. Vyplývá to z dopravní ročenky Technické správy komunikací (TSK) za rok 2020.

V hlavním městě je 4 060 kilometrů komunikací, z nichž je 2 342 ve správě TSK. Součástí komunikací je i 615 mostů a třináct tunelů. Z celkového počtu vozidel registrovaných v Praze je 925 716 osobních aut. V roce 2019 evidovaly úřady 911 844 aut, o rok dříve to bylo 882 717. 

Nejvytíženější Barrandovský most

Po Praze loni řidiči najezdili 21 482 milionů kilometrů, což je meziročně méně. V roce 2019 to bylo 23 356 milionu kilometrů. Stejně jako v uplynulých letech, nejvíc najezdila osobní auta, a to 19 534 kilometrů. Vliv na dopravu měla vládní opatření proti pandemii covidu.

Nejvytíženější komunikací byl loni Barrandovský most, po kterém denně projelo 134 000 aut. Oproti předloňskému roku je to o devět tisíc aut méně. Druhou nejvytíženější jsou shodně se 122 000 aut denně Jižní spojka v úseku mezi 5. května a Vídeňskou a Strakonická v úseku mezi Dobříšskou a Barrandovským mostem.

Barrandovský most je zároveň nejvytíženějším mostem přes Vltavu. Následuje Hlávkův a most Barikádníků, po kterých projede zhruba o polovinu méně aut. Nejvytíženějším tunelem je Dejvický tunel, který je součástí tunelového komplexu Blanka a projede jím 89 tisíc aut denně. V první pětce nejvytíženějších tunelů jsou i zbylé úseky Blanky, a to Brusnický a Bubenečský tunel.

Obsazenost aut zůstává stejná

Nejvytíženější běžnou křižovatkou je křížení Černokostelecké s Průmyslovou s 68 tisíci aut denně a takzvanou mimoúrovňovou křižovatkou 5. května a Jižní spojky, kudy projede 196 tisíc aut denně.

V meziročním srovnání se od roku 2010 nezměnila obsazenost v automobilech. Ta se v centru drží na 1,3 člověka na jedno vozidlo. Pro srovnání v roce 1990 to bylo 1,57 a v roce 2000 pak 1,37 osob na vůz.

O třetinu nižší provoz

Na dopravu v hlavním městě měla loni vliv zmíněná opatření proti covid-19. Na jaře poklesl kvůli vládním opatřením o 30 procent. V letních měsících se v souvislosti s rozvolňováním vrátila na zhruba na úroveň před pandemií. 

Na podzim se pak s horšenou situací pohybovala na 85 až 90 procentech obvyklého stavu. Většina jízd se uskutečnila od 5 do 19 hodin. „Tato změna je dána skutečností, že jedním z aplikovaných vládních omezení uplatňovaných během jara, podzimu a závěru roku, byl zákaz nočního vycházení s výjimkou cest z a do zaměstnání,“ píše se v ročence.

čtk