INZERCE

Dnes od 8:00 do 18:00 bude pět tramvají T6A5 jezdit v 15minutovém intervalu jako sólo vozy na lince číslo 4 v úseku mezi Smíchovským nádražím a Čechovým náměstím. Foto: DPP

V Praze dnes naposledy vyjedou tramvaje T6A5. Za více než 25 let a najezdily přes 3,8 milionu kilometrů

Pražský dopravní podnik se loučí s tramvajemi T6A5, dnes naposledy vyjedou do pravidelného provozu na lince číslo 4. Všech šest vozů, které má dopravní podnik ve své flotile, se následně vydá na průvod Prahou do smyčky Špejchar na společné focení. Do budoucna si dopravní podnik kromě jednoho muzejního vozu ponechá ještě další dvě tramvaje T6A5. Plánuje je nasazovat do retroprovozu. Zbylá vozidla T6A5 nabídne k prodeji.

Od dnešní osmé hodiny ranní až do šesti hodin večer bude pět tramvají T6A5 pražského Dopravního podniku (DPP) jezdit v 15minutovém intervalu jako sólo vozy na lince číslo 4 v úseku mezi Smíchovským nádražím a Čechovým náměstím. 

Platí zde standardní tarif PID, tedy jízdenky na jednotlivou jízdu, krátkodobé jízdenky nebo elektronické či papírové kupony. Šestá, muzejní tramvaj T6A5 ev. č. 8702 bude od osmi do osmnácti hodin stát ve smyčce Smíchovské nádraží a všichni fanoušci MHD, kteří v sobotu absolvují jízdu tímto typem, si u ní mohou vyzvednout a orazítkovat speciální pamětní jízdenky.

Rozlučkový průvod

Krátce po šesté hodině večer vyrazí všech šest tramvají T6A5 ze smyčky Smíchovské nádraží na průvod Prahou po trase Anděl – Arbesovo náměstí – Újezd – Malostranské náměstí – Malostranská – Chotkovy sady – Špejchar. Poté se tramvaje vydají na svoji poslední jízdu do domovských vozoven. 

„Pro fanoušky MHD jsme připravili rozloučení s tramvajemi T6A5 s několika symbolickými odkazy. Je to téměř přesně 26 let od převzetí prvních dvou vozů T6A5, konkrétně ev. č. 8601 a 8602. Tramvaje T6A5 jsme poprvé do provozu nasadili právě na linku č. 4. Byla to mimochodem souprava vozů 8603 a 8604 a stalo se tak 6. listopadu 1995. Čtyřka byla svého času jakousi kmenovou linkou těchto tramvají,“ říká člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.

A dodává, že tramvaje T6A5 Prahu definitivně neopustí: „V Muzeu MHD máme vůz 8702 a pro retroprovoz si ponecháme první a poslední tramvaj T6A5 dodanou do Prahy.“

Historie pražských tramvají T6A5

DPP byl největším provozovatelem tramvají Tatra T6A5 v České republice. V období let 1995 až 1997 nakoupil celkem 150 vozů. V první sérii v roce 1995 a 1996 to bylo 80 vozů, jejichž domovskou vozovnou byl Motol. 

Ve druhé sérii v roce 1996 si DPP převzal dalších 50 vozidel, i ty zamířily do Motola. Zbylých 20 vozů do DPP dorazilo v roce 1997 a jejich domovskou vozovnou se stal Žižkov. První dva vozy si DPP převzal 24. června 1995. Do provozu však šly až za více než půl roku jako sedmá souprava v pořadí. 

Jako úplně první vůz se Pražanům představila 26. května 1995 tramvaj T6A5 ev. č. 8602 ještě jako nepojízdný a nedokončený vůz u příležitosti otevření tramvajové tratě Nádraží Braník – Sídliště Modřany. 

První běžné cestující pak svezl vůz č. 8601 při slavnostním průvodu ke 120. výročí MHD dne 23. září 1995. První tramvaje T6A5, které DPP nasadil do pravidelného provozu, byly vozy ev. č. 8603 a 8604, a to 6. listopadu 1995. 

V letech 1991–1998 tramvaje vyráběla ČKD Tatra v Praze. Brány továren opustilo celkem 296 vozů. Všechny vozy se vyráběly v novém závodě ČKD Tatra v Praze – Zličíně a pro jejich předávání DPP byla vybudována speciální kolej u smyčky Sídliště Řepy, kde byly vozy skládány ze železničních vozů a přetahovány do kolejové sítě tramvají. První vozy byly předávány ještě na původní předávací koleji u smíchovského nádraží Na Knížecí.

Denně 140 kilometrů

Poslední tři vozy T6A5, které budou od neděle 20. června 2021 vyřazeny z pravidelného provozu a nabídnuty k prodeji, byly v provozu celkem 27 075 dnů. V průměru denně najezdily 140,83 kilometrů a v pražské MHD najezdily celkem 3 808 875 kilometrů.

  • Vůz ev. č. 8637 – v provozu od 4. ledna 1996, v provozu 9 298 dnů, celkový nájezd: 1 306 854 kilometrů, průměrný nájezd: 140,55 kilometrů za den
  • Vůz ev. č. 8658 – v provozu od 20. března 1996, v provozu 9 222 dnů, celkový nájezd 1 245 719 kilometrů, průměrný nájezd 135,08 kilometrů za den
  • Vůz ev. č. 8748 – v provozu od 16. ledna 1998, v provozu 8 555 dnů, celkový nájezd 1 256 302 kilometrů, průměrný nájezd 146,85 kilometrů za den

Tomáš Rovný