Na polské straně Krkonoš se děje něco nečekaného. V Dolním Slezsku, regionu s největším počtem neelektrifikovaných tratí v zemi, začal regionální dopravce Koleje Dolnośląskie testovat vlaky na vodíkový pohon. Jde o významný krok, který by mohl přinést revoluci do odvětví dopravy.
Projekt slavnostně zahájili maršálek Dolnoslezského vojvodství Paweł Gancarz, ministryně klimatu a životního prostředí Paulina Hennig-Kloska a předsedkyně správní rady Národního fondu pro ochranu životního prostředí a vodního hospodářství Dorota Zawadzka.
Vodík jako budoucnost regionální dopravy
Energetická transformace je pro moderní regiony nevyhnutelná. Dolní Slezsko, se svou silnou průmyslovou základnou a rozvinutou dopravní infrastrukturou, má nyní možnost sehrát v této změně klíčovou roli.
„Dolní Slezsko má největší počet neelektrifikovaných železničních tratí v Polsku. Lze zde použít vozidla na vodíkový pohon. V období energetické transformace se zaměřujeme na inovativnost naší ekonomiky a výroba takových vozidel PESA je toho dokonalým příkladem,“ řekla Paulina Hennig-Kloska.

Region se v posledních letech stal centrem skutečné železniční revoluce. Místní vládní program zaměřený na revitalizaci neaktivních linek a dynamický rozvoj společnosti Koleje Dolnośląskie vedl k tomu, že se tato společnost stala lídrem v regionální osobní dopravě v Polsku. V důsledku těchto snah se počet cestujících za posledních deset let zvýšil z 5 na 25 milionů ročně.
„Železnice je dopravním krevním řečištěm regionu. Abychom povzbudili obyvatele k používání vlaků, musíme pracovat na neustálém zlepšování nabídky dopravy. Elektrifikace železničních tratí je úkolem vlády, ale my neusínáme na vavřínech a hledáme i moderní, ekologická řešení,“ vysvětlil maršálek Paweł Gancarz.
Mohlo by vás zajímat
Zájem o polskou vodíkovou lokomotivu
Výrobcem polské vodíkové lokomotivy je společnost PESA Bydhošť. Tento stroj již byl otestován ve Švédsku a v současné době jej používá společnost Orlen Transport. Zájem o něj projevili i dopravci z Itálie a Francie.
„Naše vozidla na vodíkový pohon testujeme v provozních podmínkách od roku 2023, a to především v podmínkách nákladu. Nyní přichází na řadu osobní doprava, na neelektrifikovaných linkách budou alternativou k dieselům. Zavedení takových vodíkových osobních vozidel na regionálních linkách znamená nejen snížení emisí výfukových plynů, ale také obtěžování hlukem,“ uzavřel předseda představenstva PESA Bydhošť Krzysztof Zdziarski.