INZERCE

Více než 95 procent chodců má šanci přežít nehodu při rychlosti nárazu vozidla nižší než třicet kilometrů za hodinu. Foto: Pixabay

V Polsku platí nový zákon o silničním provozu. Chodcům zakazuje používání mobilů na přechodech, řidičům jízdu „na nárazníku“

Přednost chodců na přechodech, zákaz používání telefonů při přecházení silnice, minimální odstup mezi vozidly a snížení rychlosti v zastavěných oblastech. Novela zákona účinná od června se zaměřuje zejména na bezpečnost chodců. Vyšší bezpečnosti na dálnicích chce dosáhnout díky stanovení minimálního odstupu mezi vozidly.

Jak ukazují polské policejní statistiky, nedodržení vzdálenosti mezi vozidly na rychlostních silnicích a dálnicích je jednou z hlavních příčin nehod. K nehodám však přispívá i rychlost neodpovídající podmínkám provozu, chybné předjíždění, únava řidiče a nesprávné změny jízdního pruhu.

Minimální odstup

Udržování příliš malé vzdálenosti mezi vozidly je často příčinou nebezpečných dopravních nehod. Nezřídka je možné pozorovat takzvanou jízdu na nárazníku, těsně za vozidlem. Jde o mimořádně riskantní postup, a to zejména na dálnicích a rychlostních komunikacích.

V případě kritické situace, která vyžaduje okamžitou akci, nemá řidič šanci rychle reagovat. Pokud není dodržena vzdálenost mezi vozidly, je také omezeno zorné pole, což znemožňuje identifikaci překážky před vozidlem vpředu. Náhlé zpomalení vozidla vpředu nutí řidiče vzadu prudce brzdit, což často způsobí kolizi.

Na dálnicích a rychlostních komunikacích tak nově platí, že minimální odstup za vozidlem vpředu odpovídá polovině hodnoty aktuální rychlosti vozidla. Řidič jedoucí rychlostí sto kilometrů za hodinu tak musí být od vozidla jedoucího před ním vzdálen minimálně padesát metrů za vozidlem před ním. 

Jak uvádí polské ministerstvo infrastruktury, podobná praxe se osvědčuje v mnoha evropských zemích, včetně Německa.

V zastavěných oblastech padesátkou

Snížení rychlosti vozidel v zastavěných oblastech na padesát kilometrů za hodinu je primárně zaměřeno na zvýšení bezpečnosti chodců. Výzkumné analýzy ukazují, že rozdíl v rychlosti mezi padesáti a šedesáti kilometry za hodinu je významný pro brzdnou dráhu vozidla a potenciální následky nehod. Doposud bylo možné v zastavěných oblastech jezdit až šedesát kilometrů za hodinu.

Více než 95 procent chodců má šanci přežít nehodu při rychlosti nárazu vozidla nižší než třicet kilometrů za hodinu. 

K větší bezpečnosti chodců má přispět i povinnost řidičů dát chodcům, kteří na přechodu stojí či do něj vstupují, přednost. Zároveň musí snížit rychlost tak, aby je neohrozili.

Chodcům zase zákon při vstupu a přecházení silnice či trati zakazuje používání mobilních telefonů a jiných zařízení, která zhoršují správné, zejména zrakové vnímání.

Tomáš Rovný