INZERCE

Nejvíce aut se v roce 2019 registrovalo v Německu, šlo o téměř 48 milionů vozidel. Foto: Pixabay

V počtu automobilů na obyvatele vede Lucembursko. Českou republiku o dvě auta přeskočilo Slovensko

V posledních třiceti letech zaznamenává Lucembursko nejvyšší nárůst motorizace mezi členskými státy. Předloni zde na tisíc obyvatel připadlo 681 osobních aut, nicméně tento údaj může být ovlivněn přeshraničními pracovníky, kteří zde používají služební vozy. Hned za Lucemburskem byla Itálie s 663 vozy na tisíc obyvatel a Kypr s 645 automobily. V České republice připadlo v roce 2019 na tisíc obyvatel 554 osobních aut, o dvě méně než na Slovensku. Vyplývá to z údajů Eurostatu.

První pětku států s nejvyšším počtem osobních vozidel doplňuje ještě Finsko a Polsko, oba shodně s 642 vozidly na tisíc obyvatel. Naopak nejnižší míra motorizace byla zjištěna v Rumunsku (357 vozů), Lotyšsku (381 vozů) a Maďarsku (390 vozů).

Nárůst v Rumunsku

Nejvíce aut se v roce 2019 registrovalo v Německu, šlo o téměř 48 milionů vozidel. Následuje Itálie, kde šlo čtyřicet milionů aut, a Francie s 32 nově registrovanými vozy. K zemím, kde mezi lety 2015 až 2019 docházelo k nejvyššímu nárůstu počtu registrovaných „osobáků“, patří Rumunsko (plus 34 procent), Litva (plus 20 procent), Maďarsko (plus 19 procent) a Slovensko s Polskem (obě země shodně plus 18 procent).

Jediným členským státem, který za toto období zaznamenal pokles počtu registrovaných osobních automobilů, bylo Bulharsko (minus 11 procent).

Nejstarší auta jezdí v Polsku

Několik členských států uvedlo v roce 2019 velký podíl „starých“ osobních automobilů. Konkrétně jde o vozy dvacetileté a starší. Nejvyšší podíly takových aut zaznamenalo Polsko (37,9 procenta), Estonsko (31,5 procenta), Finsko (26,9 procenta) a Litva (22,6 procenta).

Zdroj: Eurostat

Podíly nových automobilů byly naopak nejvyšší v Irsku (28,8 procenta), Lucembursku (23,7 procenta), Belgii (22,9 procenta) a Dánsku (22,6 procenta).

V posledních letech zhruba polovina států Evropské unie nabízí programy na podporu nákupu nových automobilů s nízkými emisemi a současně sešrotování starých aut. Obecným cílem těchto programů byla obnova vozového parku osobních automobilů s nižšími emisemi a současně stimulace ekonomiky. Programy se tak odrazily na věkovém složení osobních aut v jednotlivých zemích.

Jak je na tom Česká republika

Z údajů ministerstva dopravy vyplývá, že celkový počet registrovaných osobních aut v roce 2019 byl 5,9 milionu, loni už více než šest milionů vozidel. Zatímco předloni bylo nových aut do dvou let stáří více než sedm set tisíc, loni šlo o 637 tisíc vozů.

Největší podíl tvoří v České republice osobní auta starší deseti let. V roce 2019 jich bylo 3,6 milionů, loni pak 3,8 milionu. Výrazný meziroční nárůst lze zaznamenat u čistě elektrických aut. V roce 2019 jich bylo evidováno necelých pět tisíc, loni víc než osm tisíc. Nárůst je znatelný také u elektromobilů kombinovaných s jiným palivem – v roce 2019 jich po českých silnicích jezdilo 5,5 tisíce, loni už více než devět tisíc.

Tomáš Rovný