Modernizace železničního uzlu v Pardubicích za téměř 6,36 miliardy korun je u konce. Stavbaři ale na místě i nadále zůstávají, začínají totiž práce na části historické budovy hlavního nádraží. „Rekonstrukce pardubického uzlu je významná nejen v kontextu Česka, ale i celé Evropy, protože tudy projíždí mezinárodní vlaky. Díky stavbě se navíc podařilo také propojit dvě doposud oddělené části města,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala (ODS).
Modernizace pardubického železničního uzlu začala v září 2020. Během ní došlo k rekonstrukci všech stávající nástupišť, ke kterým přibylo i jedno nové. Správa železnic současně zrenovovala i jejich zastřešení, podpěry trakčního vedení, osvětlení, orientační, informační a kamerový systém. Nové jsou majáky a značení pro zrakově postižené. Cestující mají k dispozici designové lavičky a koše.
Celkovou obnovou prošly také oba podchody, pro přístup k vlakům lze nově využít kromě schodů také výtahy nebo eskalátory. Zhotoviteli stavby jsou společnosti Eurovia, Chládek a Tintěra, Pardubice, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.
„Pardubické hlavní nádraží tvoří pomyslnou bránu do celých východních Čech, denně jím projde na dvacet tisíc cestujících. Dlouhodobě rostoucí obliba vlakových linek z Pardubic nejen do Prahy ukazuje, že lidé oceňují rychlost a spolehlivost, kterou železnice nabízí. Modernizace celého uzlu pomůže dále zvýšit její atraktivitu,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Vedoucí Zastoupení Evropské komise v Praze Monika Ladmanová zmínila, že je pardubický uzel významný i z hlediska evropské železniční dopravní sítě. Lepší spojení na trase Praha – Brno – Břeclav je podle ní důležité pro cesty z Berlína, Bratislavy či Vídně. „Celkovou modernizaci pardubického nádraží podpořila evropská dotace v objemu více než tří miliard korun,“ řekla Ladmanová.
Mohlo by vás zajímat
Kompletní rekonstrukcí prošla také kolejiště v celé stanici, což by mělo zajistit tišší provoz vlaků. Instalace evropského zabezpečovacího zařízení ETCS má pak umožnit zvýšit rychlost vlaků na 160 kilometrů za hodinu. Modernizace přinesla zároveň zdvoukolejnění úseku ve směru na Rosice nad Labem, který využívají jak vlaky do Hradce Králové, tak do Chrudimi.
Za dalších 74 milionů korun přibyla také nová zastávka Pardubice centrum, která má umožnit lepší dostupnost centra města. Za stavbou, která skončila loni v září, stály společnosti Eurovia a Chládek a Tintěra, Pardubice. Novou zastávku tvoří 140 metrů dlouhé oboustranné nástupiště vybavené dvěma přístřešky. Cestující se na zastávku dostanou dvěma bezbariérovými vstupy, a to z podchodu ve Sladkovského ulici a z podjezdu v ulici Jana Palacha.
Pardubické hlavní nádraží leží na frekventovaném koridoru z Prahy na Moravu. Denně zde zastaví stovky dálkových a regionálních vlaků. „Naším základním cílem je zrychlit dopravu v České republice, lépe propojit naši zemi a tím zajistit její budoucí prosperitu a zajistit také komfort občanů,“ uvedl premiér Fiala.
Nyní začínají práce na zbývající části budovy hlavního nádraží. Stavbaři kompletně zrenovují střechu, fasádu i celý interiér. Rekonstrukce by měla být podle premiéra hotová do dvou let.
(teč)