Akční plán pro rozvoj digitálního vnitřního trhu, který vláda schválila na svém středečním hlasování, by měl Česko připravit na časy digitální ekonomiky.
„Digitální technologie zásadně a rapidním tempem mění ekonomiku i život společností na celém světě. Změny, které digitální revoluce přináší, se nevyhnutelně dotknou fungování společnosti i života všech jednotlivců. Pro podnikatele a spotřebitele tento vývoj znamená škálu nových příležitostí a s nimi rozvoj inovativních služeb, jež mají pozitivní dopad na kvalitu života nás všech. Pro vládu ČR tento vývoj znamená nutnost aktivního přístupu vedoucího k podpoře kreativní digitální ekonomiky,“ píše se v preambuli dokumentu, který by měl Česko v průběhu následujících pěti až deseti let připravit na přechod od výrobní ekonomiky k ekonomice digitální. Současně ale dokument dokazuje, že vláda nemá příliš jasno v tom, co digitální ekonomika obnáší a zdá se, že od ní očekává nesplnitelné.
Česká internetová populace dnes čítá více než 6,8 milionu osob. Dopad internetové ekonomiky, tedy činností přímo spojených s internetem, odpovídá zhruba 3 % HDP. Digitální technologie nicméně mají průřezový charakter a ovlivňují celou řadu dalších odvětví. Pokud vezmeme v potaz komplexní pojetí, odhaduje se, že fenomén internetu se do HDP promítá téměř 10 %.
Seznamte se, to jsme my
Co se týče současného stavu digitální ekonomiky v ČR, při posledním hodnocení indexu DESI 2015 (Digitální ekonomika a společnost), který připravila Evropská komise, dosáhla ČR pouze na 17. místo z 28 členských států EU. Čeští občané vykazují podle studie dobrou úroveň digitálních dovedností (76 % z nich používá internet pravidelně, 57 % disponuje alespoň základními digitálními dovednostmi). Díky tomu mohou internet využívat k široké škále aktivit. Čeští uživatelé internetu si také poměrně oblíbili internetové bankovnictví (58%) a na internetu také nakupují (52 %). České malé a střední podniky jsou v EU na špičce v online prodeji, a pokud jde o obrat z tohoto prodeje, patří jim přední místa. Česká republika však dosahuje podprůměrných výsledků v zajišťování vyspělých digitálních veřejných služeb. Tato oblast zůstává pro ČR hlavní výzvou. Svědčí o tom pouhých 14 % uživatelů, kteří internet využívají k vyplňování a zasílání formulářů orgánům veřejné správy, což ČR řadí na 26. místo v Unii.
Ohledně úrovně připojení k internetu se ČR pohybuje v evropském průměru na 14. místě. Pokrytí pevným širokopásmovým připojením v ČR bylo téměř úplné už na konci roku 2013. K dispozici jej mělo 99 % domácností, evropský průměr je 97 %. Na venkově to bylo 91 % domácností. Celých 64 % českých domácností přitom mělo přístup k vysokorychlostním sítím schopným poskytnout rychlost alespoň 30 Mb/s.
V loňském roce ČR zaznamenala zvýšení zájmu o pevné širokopásmové připojení: připojeno bylo 76 % domácností oproti 66 % z předchozích let. Asi čtvrtina těchto připojení byla vysokorychlostních. Mobilní připojení 4G mělo podle údajů Komise loni k dispozici 12 % obyvatelstva. Data, která plynou z šetření Evropské komise, nicméně výzkumy jiných subjektů částečně zpochybňují.
Podnikání na bázi internetu nezná národní hranice, proto je naprosto klíčové vnímat stav digitální ekonomky v ČR v mezinárodním kontextu. Tento pohled nabízí Index digitálního rozvoje. Index se zaměřuje na období let 2008 až 2013 a bere v úvahu čtyři skupiny faktorů: nabídku, poptávku, inovace a instituce.
Mohlo by vás zajímat
ČR podle tohoto indexu zaostává oproti průměru zejména v oblasti inovací a kvality institucí, naopak lepší než průměrný výsledek se potvrzuje v oblasti digitální infrastruktury.
Analýza výsledků jednotlivých zemí podle Akčního plánu jasně ukazuje na riziko prohlubující se stagnace v kontextu mezinárodní konkurence, která ČR reálně hrozí, pokud se digitální ekonomika nebude dále rozvíjet a ze strany státní správy tomuto tématu nebude přikládána patřičná pozornost.
Cílem akčního plánu je shrnout na jedno místo směřování vládní politiky a klíčová opatření, která jednotliví gestoři ve státní správě připravují. Plán nenahrazuje existující a schválené koncepční dokumenty, nýbrž je zastřešuje. Hned v úvodu zavádí přehled opatření, která propojuje jednotlivé gestory při plnění stanovených opatření.
Plán sympaticky nezastírá, že v řadě oblastí není dosud postup státní správy připraven, a proto bude nutné u některých témat nejprve zpracovat situační analýzu, která ukáže, jaký přístup bude nejvhodnější zvolit. Jedním z klíčových prvků českého pojetí digitální agendy, který ČR prosazuje také v EU, je totiž důraz na chytrou regulaci založenou na kvalitních datech a argumentech posuzujících nutnost regulatorních opatření. Jakákoliv státní intervence v tomto odvětví nesmí brzdit dynamický vývoj digitálních technologií.
Součástí Akčního plánu je nicméně i poslední kapitola o koordinaci a governance digitální agendy ve státní správě. Ta zavazuje všechny relevantní aktéry, především pak Sekci pro evropské záležitosti Úřadu vlády a Ministerstvo průmyslu a obchodu jako koordinátory přípravy plánu, k práci v rámci existujících i budoucích zastřešujících platforem na pracovní úrovni, jejichž cílem je připravit další aktivity.
PŘEHLED OKRUHŮ A GESCÍ
|
gesce |
spolupráce ÚOSS |
další subjekty |
1. ROZVOJ INFRASTRUKTURY |
|
|
|
Budování internetových sítí |
MPO, MV |
MŠMT, MPSV, MK, MMR, MV |
soukromé subjekty |
Zajištění kybernetické bezpečnosti |
NBÚ |
MŠMT, MPSV, MPO |
soukromé subjekty vysoké školy, NGO |
2. ROZVOJ DIGITÁLNÍCH KOMPETENCÍ A INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ V CELOŽIVOTNÍ PERSPEKTIVĚ |
|
|
|
Počáteční vzdělávání |
MŠMT |
MPO, MPSV, MK, MMR/IROP |
školy všech stupňů, NGO |
Zvyšování digitální gramotnosti občanů |
MPSV |
MŠMT, MK, NBÚ, ÚOOÚ |
ÚP, NGO, školy všech stupňů, soukromé subjekty |
3. PŘÍSTUP KE ZBOŽÍ A SLUŽBÁM NA INTERNETU |
|
|
|
Rozvoj e-commerce |
MV, MPO |
MK, MPSV, MF |
hospodářští a sociální partneři |
Ochrana dat online |
MV |
ÚOOÚ, NBÚ |
soukromé subjekty NGO, obce, kraje |
Revize autorských práv |
MK |
MPO |
NGO, soukromé subjekty |
Snižování administrativní zátěže pro podniky |
MPO |
OPŘO |
hospodářští a sociální partneři |
Rozvoj elektronické veřejné správy |
MV |
MPO, MK, MŠMT, MPSV, MZd, MSp |
obce, kraje |
4. NOVÉ TRENDY |
|
|
|
Ekonomika založená na datech + digitalizace průmyslu |
MPO |
ÚV |
vysoké školy, NGO, hospodářští a sociální partneři |
Přístup k datům veřejného sektoru |
MV |
MŠMT, MK, MPSV, MPO |
obce, kraje, NGO, školy, soukromé subjekty a tvůrci autorských děl |
5. SPRÁVA DIGITÁLNÍ AGENDY |
ÚV-SEZ + MPO |
MŠMT, MK, MV, MPSV |
hospodářští a sociální partneři, NGO |
Ondřej Fér
Akčnímu plánu rozvoje digitrhu se budeme věnovat v sérii článků.