INZERCE

Pro vývoj a testování prototypů budou použity dvě vlakové soupravy: Mireo (na ilustračním snímku) poskytnutá společností Siemens Mobility, která bude vybavena pro bezobslužný provoz GoA4; druhá sada bude vybrána z flotily stuttgartských S-Bahnů. Foto: Wikimedia Commons

V Německu zkouší plně automatizovaný provoz regionálních osobních vlaků. Začaly testy určování polohy

Plně automatizovaný provoz regionálních osobních vlaků se posunul o krok blíže. Tento měsíc byl zahájen projekt AutomatedTrain společnosti Deutsche Bahn a partnerů z průmyslu a výzkumu. Projekt, který je součástí iniciativy Digital Schiene Deutschland (Digital Rail Germany), si klade za cíl vyvinout plně automatizované určování polohy a odstavování vlaků v příštích třech letech. Podrobné výsledky budou zveřejněny během veletrhu InnoTrans v roce 2026, informuje server Railway Gazette International.

Pro vývoj a testování prototypů budou použity dvě vlakové soupravy. Jednou z nich bude vlaková souprava Mireo poskytnutá společností Siemens Mobility, která bude vybavena pro bezobslužný provoz GoA4; druhá sada bude vybrána z flotily stuttgartských S-Bahnů.

Souprava Mireo bude použita speciálně pro testování pohybu bez použití strojvedoucího z odstavných kolejí do odjezdové stanice, s automatizací procesů zrychlování a brzdění. Senzorová technologie bude použita k identifikaci potenciálních překážek před vlakem a druhá souprava bude shromažďovat data potřebná k rozpoznání překážek.

Oba vlaky budou vybaveny stejným hardwarem, ale různým softwarem, což umožní porovnání údajů ze senzorů a reakcí softwaru. Příslušná technologie byla vyvinuta na základě systému ETCS.

Finanční prostředky v hodnotě 42∙6 milionů eur poskytla spolková vláda se spolufinancováním z Fondu rozvoje a odolnosti Evropské unie.

Partnery projektu jsou kromě DB Netz a DB Regio také Bosch Engineering, Codewerk, Duagon Germany, IAV, ITK Engineering, Red Hat, Siemens Mobility a Technická univerzita Drážďany.

Dr. Daniela Gerd tom Markotten, členka představenstva DB pro digitalizaci a technologie, zahájení projektu uvítala. „Díky inovativním technologiím a ultramoderním senzorovým systémům můžeme významně přispět k většímu využívání železnice šetrné ke klimatu,“ uvedla. ‚Díky plně automatizovanému provozu bez strojvedoucích můžeme naše vlaky provozovat častěji a pružněji, a nabídnout tak našim cestujícím atraktivnější služby‘.

Michael Kellner, parlamentní státní tajemník spolkového ministerstva hospodářství a ochrany klimatu, řekl: „AutomatedTrain poprvé ukáže technickou proveditelnost plně automatizovaného řízení v otevřeném železničním systému. Spolupráce mezi železničním průmyslem a společností Deutsche Bahn umožní definovat modulární a otevřenou systémovou architekturu pro plně automatizovaný provoz.

Generální ředitel pro železniční infrastrukturu společnosti Siemens Mobility Andre Rodenbeck uvedl, že je hrdý na to, že se může podílet na projektu AutomatedTrain, a poznamenal, že „poprvé v Německu testujeme plně automatizovaný provoz bez strojvedoucího založený na systému ETCS“.

Dr. Ing Frank Schmidt, generální ředitel společnosti Bosch Engineering, zdůraznil „velký potenciál automatizovaného provozu pro železniční dopravu“ a potvrdil, že jeho společnost přispívá odbornými znalostmi v oblasti senzorové techniky a detekce okolí.

DB poprvé provozovala automatizované vlaky na hlavních tratích v roce 1996, kdy byl dieselový posunovací vlak třídy 364 použit k experimentálnímu provozu bez strojvedoucího v rámci kyvadlové nákladní dopravy mezi továrnou na výrobu automobilových motorů Volkswagen v Salzgitter-Beddingenu a montážním závodem ve Wolfsburgu. Provoz byl automatizován na 13 km dlouhém úseku ze Salzgitteru do Braunschweigu s cílem prokázat, že provoz bez řidiče je „přinejmenším stejně bezpečný jako stávající systémy“.

Spolkové ministerstvo dopravy tehdy trvalo na přítomnosti zaměstnance v kabině lokomotivy, který by hlídal překážky na trati.

(nik)