INZERCE

Pokud do nádraží nevjíždí žádný vlak, je ukazatel v úsporném režimu. Fotografie je z Berlínského hlavního nádraží (vpravo). Foto: Deutsche Bahn

V Německu začali kvůli úspoře elektrické energie vypínat displeje na nádražích. V úsporném režimu klesá spotřeba na třetinu

Přibližně 1 800 displejů na nástupištích po celém Německu se nově vypíná, když nejedou vlaky. Společnost Deutsche Bahn si od toho slibuje tisíce kilogramů oxidu uhličitého v emisích méně. Velký potenciál úspor je zejména v noci a na malých nádražích. Aby bylo zajištěno, že cestující budou i nadále dostávat všechny potřebné informace na trati, je energeticky úsporný režim napájen informacemi v reálném čase. Při důležitých oznámeních a nápovědách se tabule s informacemi o vlacích okamžitě probudí ze spánku.

Inteligentní režim úspory energie pro displeje vlaků na nástupištích pomáhá podle Deutsche Bahn šetřit energii ve stanicích po celé zemi. Přibližně 1 800 zařízení na nádražích po celém Německu automaticky vypíná podsvícení v době, kdy není vlakový provoz. Další budou následovat. Když je indikátor v úsporném režimu, jeho spotřeba klesá na třetinu.

Aby bylo zajištěno, že cestující budou i nadále dostávat všechny potřebné informace na trati, je energeticky úsporný režim napájen informacemi v reálném čase.

Při důležitých oznámeních a nápovědách se informační tabule okamžitě probudí ze spánku. K vypínání dochází 15 minut po odjezdu vlaku a k zapínání 30 minut před odjezdem vlaku.

Výsledkem je, že vlakové ukazatele spotřebovávají pouze malou část energie, kterou potřebují v běžném provozu. Tímto způsobem lze každý rok ušetřit tisíce kilogramů CO₂. Obzvláště vysoký potenciál úspor je na malých stanicích s relativně malým železničním spojením a v noci.

Energeticky úsporný režim byl testován v rámci pilotního programu ve druhé polovině roku 2023, nejprve na berlínských stanicích Potsdamer Platz a Wannsee a později na 100 zařízeních na různých místech po celém Německu.

Kolik elektřiny se ušetřilo v pilotním programu?

Na prvních třech nádražích v pilotním projektu se měsíčně ušetří asi tolik, kolik spotřebuje jednočlenná domácnost za rok.

V pilotním projektu ušetřil jediný ukazatel ve špičce přibližně 720 kWh ročně, což odpovídá roční spotřebě elektrického sporáku a chladničky dohromady.

Pilotní projekt ukázal, že v průměru ve čtvrtině času běžely všechny indikátory v úsporném režimu.

Například od 2. dubna 2024 jsou vlakové displeje dočasně v pohotovostním režimu na následujících stanicích: nádraží Leipzig Hbf., hlavní nádraží Düsseldorf, Ludwigshafen (Rh.), hlavní nádraží Augsburg, hlavní nádraží Aschaffenburg, Berlín-Lichtenberg, Westerland (Sylt), hlavní nádraží Dessau a Frankfurt (Main) Messe. Oznámení z reproduktorů se budou přehrávat bez ohledu na úsporný režim. Více než 250 železničních stanic v současné době šetří elektřinu tímto způsobem.

V pilotním projektu ušetřil jediný ukazatel ve špičce přibližně 720 kWh ročně, což odpovídá roční spotřebě elektrického sporáku a chladničky dohromady. Foto: Deutsche Bahn

Další inovace v displejích zůstává bez povšimnutí zákazníků na pozadí: S inteligentním režimem úspory energie zavádí DB také aktualizaci softwaru, která umožňuje přesnější předpovědi časů odjezdů.

Až dosud se při změně času odjezdu zobrazovaly vlaky ve stanicích s předpověďmi ve vyhrazených krocích, například o pět, deset nebo 15 minut k původnímu času odjezdu, i když předpověď byla šest, osm nebo jedenáct minut. Cestující tak zjistili nesrovnalosti mezi aplikací a displejem na nástupišti. Stejně jako v DB Navigatoru nedochází od dubna 2024 k žádnému dodatečnému zaokrouhlování předpovědi na displejích vlaků na nástupištích. Místo toho zobrazují minutu po minutě předpověď vlaků, stejně jako v aplikaci.

Deutsche Bahn se chtějí stát do roku 2040 klimaticky neutrálními. V souladu se svou strategií Strong Rail pomáhají snižovat emise CO₂ v dopravě a přeměňují svá nádraží na uzly moderní mobility, aby přesvědčily více lidí o výhodách železnice šetrné ke klimatu.

(nik)