Po takřka šestidenní stávce strojvedoucích německé železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) se dnes opět rozjely vlaky podle běžného jízdního řádu. Pro miliony cestujících v Německu a také podniky spoléhající na zásobování po železnici to znamená úlevu. DB ráno ohlásily, že vlaky se bez komplikací daří vypravovat. Odborový svaz strojvedoucích (GDL) se stávkou, která byla třetí za posledních 30 dní, snaží dosáhnout vyšších mezd. Dopravce sice s navýšením souhlasí, požaduje ale odklad, což zdůvodňuje hospodářskými dopady pandemie nemoci covid-19.
„GDL po 120 hodinách v noci na dnešek stávku ukončil. Železniční doprava se dnes ráno vrátila bez větších komplikací k normálu,“ oznámily dráhy.
„Dnes tak podle jízdního řádu vyjede 860 dálkových vlaků a také 21 000 regionálních a městských vlaků,“ dodal dopravce.
Kvůli stávce nejezdily ani přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou, na trati do České republiky vlaky začínaly a končily v Drážďanech. Spojení je ale dneškem znovu obnovené.
Protest zahájili minulý týden ve středu strojvedoucí nákladních vlaků, ve čtvrtek se k nim přidali jejich kolegové z osobní dopravy. DB se pokusily stávce zabránit soudní cestou, pracovní soud ale žádost o vydání předběžného opatření zamítl. Nadřízený soud pak odmítl i odvolání drah.
Svaz GDL chce stávkami dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta.
Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15 300 korun) kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19.
DB dosud nabízely vyšší mzdy o 1,5 procenta od ledna 2022 a o 1,7 procenta od března 2023, argumentovaly přitom hospodářskými dopady pandemie covidu-19. DB souhlasí s příspěvkem až 600 eur a také s kratší platností budoucí kolektivní smlouvy o mzdách – ta by měla činit 36 měsíců. GDL ale chtějí ještě kratší lhůtu, a to 29 měsíců.
(čtk)