Od tohoto týdne se němečtí cestující budou muset opět připravit na stávky na železnici. Obnovená jednání mezi Deutsche Bahn a odborovým svazem strojvůdců GDL ztroskotala. Šéf Německého svazu strojvůdců Claus Weselsky dnes poprvé po několika týdnech předstoupil před novináře.
Po krachu posledního vyjednávání o kolektivním vyjednávání u Deutsche Bahn jsou od dnešního dne opět možné stávky na železnici. Šéf Německého svazu strojvůdců (GDL) Claus Weselsky chce ráno informovat o stavu věcí a dalším postupu, jak již dříve oznámila GDL. Zpočátku nebylo jasné, zda určí konkrétní období stávky.
Vzhledem k jednáním, která byla obnovena asi před čtyřmi týdny, odbory slíbily, že se zdrží dalších stávek až do této neděle. Tato fáze se nyní chýlí ke konci.
Rozhovory byly přerušeny již minulý čtvrtek, ale bez výsledku. Od tohoto pondělí musí cestující opět počítat s tím, že kdykoli může dojít k delším stávkám a výrazným omezením železniční dopravy.
Mohlo by vás zajímat
GDL a Deutsche Bahn se již několik měsíců snaží dosáhnout nové kolektivní smlouvy. Jádrem věci je požadavek odborů na zkrácení pracovního týdne z 38 na 35 hodin pro pracovníky na směny bez finančních ztrát.
GDL již v listopadu prohlásila první fázi vyjednávání za neúspěšnou a po hlasování vyzvala ke dvěma delším stávkám. Dálková, regionální a nákladní doprava se v Německu na několik dní z velké části zastavila.
GDL pak překvapivě předčasně ukončila poslední protestní akci a na začátku února se sešla s Deutsche Bahn k obnovení jednání za zavřenými dveřmi. Čtyři týdny probíhala také jednání s externími zprostředkovateli – bývalým spolkovým ministrem Thomasem de Maizièrem a premiérem Šlesvicka-Holštýnska Danielem Güntherem (oba CDU). Během této doby nebylo nic zveřejněno. Ve čtvrtek Deutsche Bahn konečně oznámila, že GDL jednání přerušila.
Odbory to nepopřely, ale obvinily dráhu, že nedodržela dohody o vnější komunikaci.
„Zatímco GDL dodržuje dohody, Deutsche Bahn prostřednictvím deníku BILD zveřejnila interní informace z kolektivních vyjednávání. Jak je dobře známo, GDL už léta neposkytla deníku BILD žádné rozhovory ani informace o pozadí. Nyní právě toto médium, jako vždy tendenční a předem rozdělující vinu, zveřejňuje všechny podrobnosti o místě konání a účasti třetích stran, i když mezi všemi zúčastněnými byla dohodnuta mlčenlivost! Tyto informace byly záměrně vypuštěny vedením DB, aby byly spojeny s odbory,“ uvedly odbory.
Podle Deutsche Bahn jednání ztroskotala na klíčovém požadavku odborů na zkrácení týdenní pracovní doby. Deutsche Bahn to odmítá, ale v předchozích týdnech navrhla řešení v rámci stávajících modelů volby pracovní doby.
(nik)