INZERCE

Výzkumný vlak byl provozován na zkušební dráze ve Schlettau strojvedoucím, který seděl o několik set kilometrů daleko. Foto: Vodafone

V Krušných horách jezdí výzkumný vlak bez strojvedoucího na dálkové ovládání. Je řízen díky technologii 5G

V Krušných horách jezdí výzkumný vlak na dálkové ovládání. Během zkušební jízdy vědci ukázali, jak by se v budoucnu mohly vlaky řídit na dálku bez strojvedoucího na palubě. Zkoušky bez řidiče probíhají v kampusu Smart Rail Connectivity v německém Krušnohoří s využitím laboratorního vlaku Lucy společnosti Thales. Společnost Vodafone kvůli tomu instalovala jednu z prvních základnových stanic 5G v saském Krušnohoří.

Výzkumný vlak řídil na zkušební trati ve Schlettau strojvedoucí, který seděl v několik set kilometrů vzdáleném Braunschweigu. Data z vlaku, včetně záznamů z kamer, byla v reálném čase přenášena do jeho řídicího centra pomocí mobilní komunikační technologie 5G.

Michael Ortgiese, vedoucí Institutu technologie dopravních systémů Německého centra pro letectví a kosmonautiku (DLR), tvrdí, že jdeo důležitý krok pro další automatizaci železniční dopravy.

Fungování technologie bylo ověřeno v reálném scénáři.

„Sasko chce být průkopníkem ve vývoji a testování autonomní jízdy na silnici a železnici,“ zdůraznil státní ministr dopravy Martin Dulig.

„Automatizovaná kolejová vozidla v budoucnu udržitelným a rozhodným způsobem změní mobilitu,“ podotkl.

Světovým prvenstvím v podobě vlaku bez strojvedoucího řízeného na dálku prostřednictvím mobilní sítě 5G se už v roce 2019 pochlubily společnosti THALES a Vodafone.

Zkoušky bez řidiče probíhají v kampusu Smart Rail Connectivity v německém Krušnohoří s využitím laboratorního vlaku Lucy společnosti Thales, zatímco Vodafone instaloval jednu z prvních základnových stanic 5G v saském Krušnohoří.

Aby bylo možné Lucy ovládat na dálku, využívá Vodafone technologii 5G Network Slicing, která pomáhá různým virtuálním sítím sdílet fyzickou síťovou strukturu, ale pro železniční zkoušky poskytuje samostatnou síť 5G. To znamená, že mobilní rádiové kapacity pro dálkové ovládání jsou vždy k dispozici pro dálkové ovládání vlaku, i když řada uživatelů v bezprostřední blízkosti také surfuje po internetu. Data jsou navíc zpracovávána přímo na místě v malém datovém centru v bezprostřední blízkosti mobilní základnové stanice prostřednictvím Mobile Edge Cloud (MEC). Protože data nemusí cestovat na velké vzdálenosti, mohou být zpracována bez prodlení. Technologie 5G umožňuje na testovací trati dosáhnout šířky pásma větší než 500 MB/s a snižuje latenci neboli zpoždění dat na méně než 10 milisekund.

Společnost Thales dodala pro projekt 5G v Krušných horách řídicí a bezpečnostní systémy. To zahrnuje instalaci testovacího prostředí a senzorů spolu se systémem dálkového ovládání vlaku ve spolupráci s Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR) a společností Railergy.

„5G otevírá celý svět nových možností,“ řekl ke spuštění vlaku bez strojvedoucího Yves Joannic, generální ředitel společnosti Thales Germany a odpovědný za divizi Transportation společnosti. „Až do 4G včetně byli spotřebitelé prvními, kteří mohli využívat každou novou generaci bezdrátových technologií. Naproti tomu hlavní zájem o 5G spočívá na trzích B2B. Tato nová generace mobilních technologií bude základem digitální transformace B2B a v nejširším slova smyslu bude páteří průmyslových provozů, z čehož bude těžit zejména železniční sektor,“ doplnil.

Projekt je podporován programem Spolkového ministerstva pro vzdělávání a výzkum Change Through Innovation.

V Annabergu-Buchholzu se již léta prosazuje výstavba výzkumného kampusu kolem železničního systému budoucnosti s milionovými finančními prostředky. Patří mezi ně automatizované řízení a hybridní pohony. Síť zahrnuje více než 100 partnerů, včetně vědeckých institucí, jako jsou technické univerzity v Drážďanech, Chemnitz, Ilmenau a Braunschweig, ústavy Fraunhofer-Gesellschaft a Německé středisko pro letectví a kosmonautiku.

(nik)