Evropská banka pro rozvoj a obnovu (EBRD) a turecká stavební společnost Gülermak podepsali podle informací serveru railwaypro.com dohodu ohledně čtvrté fáze projektu Krakov Fast Tramway, jehož cena má dosáhnout hranice 280 miliónů eur. Jedná se o první Partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) v Polsku.

S realizací projektu se začalo v prosinci 2021, kdy město Krakov, konsorcium PPP Solutions Polska a turecká stavební společnost Gülermak AGir Sanayi Polska uzavřely smlouvu o financování, projektové dokumentaci a zisku potřebných stavebních povolení. Smlouva byla uzavřena na 24 let a zavazuje privátního investora k odpovědnosti za realizaci projektu, investice a údržbu. Po ukončení smlouvy převezme tramvajovou rychlodráhu do svého užívání město.

Úvěr ve výši 54 miliónů euro poskytla EBRD prostřednictvím projektové společnosti PPP Solutions Polska.

„Jsme hrdí na to, že podporujeme snahy Krakova o ekologičtější dopravu. Projekt, na jehož dokončení obyvatelé města netrpělivě čekají, zrychlí a zkvalitní dopravu a hlavně povzbudí obyvatele města v tom, aby vyměnili auta za tramvaje,“ uvedla ředitelka banky EBRD pro evropskou infrastrukturu Susan Goeranssonová.

Půjčka je součástí financování PPP ve výši 177,5 miliónů eur, zbývající část v hodnotě 121,8 miliónů eur profinancuje Evropská investiční banka, která již poskytla úvěr v hodnotě 32,3 miliónů eur a zatím nejmenovaná polská komerční banka.

Mohlo by vás zajímat

„Projekt PPP představuje průkopnický počin v Polsku a zároveň se jedná o významný milník pro Gülermak Group, pro kterou se jedná o první zakázku tohoto druhu. EBRD přináší do projektu nemalé know–how a zrychluje přechod na zelenou dopravu a ekonomiku,“ konstatoval generální ředitel PPP Investment Gülermak Group Türkel Dogan.

Turecká stavební společnost specializovaná na železniční projekty vznikla v roce 1958, má pobočky ve Varšavě, Dubaji, Stockholmu a Bombaji. Mimo jiné stavěla část metra v Dubaji a podílela se na výstavbě polské dálnice S2.

Projekt Krakov Fast Tramway, který propojí dvě stávající tratě v severní části města procházející dvěma obytnými čtvrtěmi města, zahrnuje výstavbu 4,5 metrů dlouhé dvoukolejné rychlodráhy a 900 metrů dlouhý tunel. Vedle toho je plánováno rozšíření silniční infrastruktury o délce 10,3 kilometrů a modernizace současné infrastruktury, která bude sloužit pěším a cyklistům. Rychlodráha se nachází na úrovni – 1 a 0, má dva východy vybavené eskalátory a výtahy.

Podle plánů by měl být projekt za 280 miliónů eur dokončený do roku 2025, v současné době je hotovo 60 procent projektové dokumentace. Tramvaje mají na rychlodráze jezdit s frekvencí až 90 sekund, což se rovná 40 jízdám za hodinu a 550 jízdám denně.

Petr Bošnakov