INZERCE

Náměstek hejtmana pro oblast dopravy Plzeňského kraje Pavel Čížek. Foto: Plzeňský kraj

V každém okrese chceme realizovat minimálně čtyři velké stavby, uvádí náměstek hejtmana Plzeňského kraje Pavel Čížek

Plzeňský kraj má v příštím roce v plánu desítky dopravních staveb, kromě napojení severního Rokycanska připravuje například rekonstrukci mostu přes Berounku v Liblíně. Jak uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Plzeňského kraje Pavel Čížek (STAN, Zelení, Pro Plzeň) v rozhovoru, v každém okrese kraje chtějí realizovat minimálně čtyři velké stavby.

Plzeňský kraj spolu s Karlovarským, Ústeckým a Středočeským krajem domluvily společný projekt Čtyřmezí – co konkrétně vašemu kraji v oblasti dopravy přinese?

V projektu Čtyřmezí se podařilo zajistit pravidelnou víkendovou železniční dopravu mezi Rakovníkem a Kralovicemi s vazbou na Prahu. Z Kralovic je pro turisty dosažitelný Santiniho barokní skvost, Muzeum a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici. Nově bude zavedena autobusová linka Podbořany-Jesenice-Kralovice.

Kraje se dohodly, že na společný systém budou přispívat podle délky trasy, kterou spoje ujedou na jednotlivých územích. Jakou částku do projektu investuje váš kraj?

Přesnou částku nelze říci, záleží na ceně dopravců v jednotlivých krajích za jeden ujetý kilometr a na počtu cestujících. Pro hrubou orientaci, jeden autobusový kilometr stojí v našem kraji do 50 korun, vlakový do 200 korun.

Nový společný systém začal platit od 10. prosince, dáváte si nějaký čas na vyhodnocení?

Po půl roce provozu je dobré se podívat na počty cestujících, vhodnost spoje je možné posuzovat po minimálně jednom roce provozu.  

Stavbaři letos v říjnu ukončili rekonstrukci téměř čtyřkilometrové trati z Plzně na České Budějovice, a to mezi hlavním nádražím a okrajovou plzeňskou částí Koterov, která stála 2,2 miliardy korun. Šlo o předposlední etapu modernizace plzeňského železničního uzlu. Co bude obnášet finální etapa? Jak nákladná je a kdy by měla skončit?

Další velkou stavbou je přestavba plzeňského hlavního nádraží, která bude ukončena 4. ledna 2024. Šestá stavba železničního uzlu, tunel pod seřazovacím nádražím se bude provádět společně se stavbou silnice Ředitelství silnic a dálnic nejdříve po roce 2027. Nejedná se o zásadní stavbu. Důležitější je nyní elektrizace trati Plzeň – Domažlice.

Rekonstrukce hlavního nádraží v Plzni začala v květnu 2021. Foto: Správa železnic
Jaké další významné projekty uzavíráte v letošním roce?

V letošním roce jsme opravili 138 km silnic II. a III. třídy a 13 mostů. Významnou stavbou bylo například napojení Stříbra na dálnici. Dokončen byl západní obchvat Plzně, který obdržel v soutěži Stavba roku hlavní cenu ministra dopravy.

Plzeňský kraj také zahájil začátkem listopadu projekt „Napojení severního Rokycanska na dálnici D5, I. etapa“, částka za projekt je vyčíslena na téměř 400 milionů korun. Co první etapa obnáší – a kdy předpokládáte její ukončení?

V roce 2024 by měla být provedena skrývka, zemní práce a stavba mostu. Na financování jsme připraveni. Co bude postaveno, záleží na rychlosti zhotovitele stavby.

Co pak bude následovat?

V příštím roce připravujeme desítky staveb. V každém okrese kraje chceme realizovat minimálně čtyři velké stavby. Kraj navýšil vlastní investice do silnic o 100 milionů korun. Byla zahájena i stavba nové silnice – napojení severního Plzeňska do Rokycan.

Co si od projektu kraj slibuje?

Tato stavba by měla ulehčit dopravnímu zatížení okresního města Rokycany.

Kolik Plzeňský kraj letos investoval celkem do dopravních projektů, a to včetně modernizace a výstavby silnic druhé a třetí třídy? Jak se vám daří dopravní projekty financovat? Z jakých zdrojů peníze získáváte?

V roce 2023 investoval kraj 1,375 miliardy korun z rozpočtu kraje, Státního fondu dopravní infrastruktury i z evropských dotací.  

Jak se do hospodaření kraje v příštím roce promítne to, že Státní fond dopravní infrastruktury v plánovaném rozpočtu pro rok 2024 na silnice druhé a třetí třídy se počítá s částkou o dvě miliardy korun nižší než letos. Celkem na dotacích pro kraje rozdělí čtyři miliardy korun.

Ze Státního fondu dopravní infrastruktury pravděpodobně dostaneme v roce 2024 o přibližně 180 milionů korun méně, ale náš kraj přidá zhruba 100 milionů korun, počítáme s více než 700 miliony korun a také využijeme více evropských dotací.

S jakou částkou celkem počítáte na oblast dopravy v příštím roce?

V příštím roce počítáme s investicemi ve výši 1,2 miliardy korun.

Co pokládáte za nejvýznamnější projekty roku 2024?

Kromě napojení severního Rokycanska je to příprava rekonstrukce mostu přes Berounku v Liblíně. Obnovíme minimálně 10 dalších mostů a minimálně 10 průtahů obcemi. Mezi delšími opravami silnic budou například úseky: Horšovský Týn-Domažlice, Sušice-Dražovice, Přimda-Nová Ves a Velké Dvorce-Přimda.

Tereza Čapková