Dánská vláda chystá zrušení daňového zvýhodnění elektromobilů. Jejich cena tak vzroste až třikrát. Prý je to v zájmu zachování pracovních míst.
Z Dánska přichází zprávy, které předznamenávají zásadní změny na trhu s elektromobily a v oblasti ekologických snah předchozích dánských vlád. Konkrétně se jedná o zrušení zvýhodnění elektromobilů, na které se má nově vztahovat stejná daň jako na všechna ostatní auta. U elektromobilů značky Tesla se očekává přibližně trojnásobné zvýšení jejich pořizovací ceny.
Stávající vláda hodlá tímto krokem podpořit výrobu dieslových motorů a tím je více zatraktivnit. Plánuje tak dosáhnout vytvoření nových pracovních míst. U dieslových aut počítá vláda též se zrušením poplatku za znečištění. Současný ministr financí Claus Hjort Frederiksen považuje za podstatné, aby byly věci provedeny tak, jak si to ekonomické důvody žádají.
I po emisním skandálu, který svět zaznamenal v rámci automobilky Volkswagen, hodlá Dánsko postupně dělat kroky zpět, které poničí původní snahy o nasměrování spotřebitelů k segmentu ekologicky šetrných vozidel. Ponechána zůstane daň ve výši 180 procent na veškeré automobily, bez ohledu na úroveň jejich emisí. Jediným krokem, který ponechává mírné zvýhodnění elektromobilů, je speciální daň na emise oxidu uhličitého, které jsou generovány spalováním fosilních paliv, především u dieslových motorů.
Postupné ukončení daňových úlev na elektromobily by znamenalo zvýšení ceny elektromobilu Tesla modelu S z 650 000 dánských korun (2, 4 milionu Kč) na částku přibližně 1,8 milionu dánských korun (6, 6 milionu Kč).
Profesor ekonomie z vysoké školy obchodní v Kodani, Marcus Asplund uvádí, že následující opatření povedou k snížení prodejnosti automobilů značky Tesla, ale zároveň podotýká, že auta této značky patří přeci jen do segmentu luxusních aut. Asplund se svou manželkou přemýšlí, zdali objednat novou Teslu dříve, než očekávané daňové opatření vejde v platnost.
Dánsko se postupnými kroky vzdaluje od inovativní politiky na podporu obnovitelných zdrojů energie a ochraně životního prostředí. Tři měsíce stará vláda nyní upouští od ambiciózních cílů na emise CO2, které dříve definovala, a v jejímž plánu bylo odpoutání se od fosilních paliv do roku 2050. Paradoxem může být i fakt, že ve stejný den, kdy byla oznámena změna v rámci dánské emisní politiky, vyjádřil americký prezident Barack Obama naléhavou výzvu k akcím v boji proti klimatickým změnám.
Frederiksen vyjadřuje nutnost změny s ohledem na snížení deficitu veřejných financí a také argumentuje, že osvobození elektromobilů od daní z aut neřeší otázku, čím chybějící příjmy státního rozpočtu nahradit. Očekává se, že v příštím roce by mohly příjmy státního rozpočtu na dani z aut díky zdanění elektromobilů stoupnout o 450 milionů dánský korun (1, 6 mld. Kč).
Dále současná vláda plánuje snížení daně zvané NOx, kterou předchozí vláda zavedla ve snaze zmírnit znečištění. Toto snížení daně by mělo ušetřit podnikům přibližně 240 milionů dánských korun. Výsledná ztráta příjmů státního rozpočtu se rovná přibližným 0,04 procentům ročních příjmů.
Opoziční poslankyně a bývalá ministryně životního prostředí Ida Aukenová, agentuře Bloomberg sdělila: „Tato vláda podporuje pouze staré technologie a nemá žádné vize do budoucna.“
Otázkou zůstává, kam se budou ubírat kroky následujících vlád. Zdali prioritou bude nižší deficit státního rozpočtu nebo ochrana životního prostředí. Záležet bude pravděpodobně na tom, zda budoucí generace budou vnímat jako větší problém deficitní hospodaření nebo ekologickou stopu.
Jindřich Chromý