INZERCE

Služební odznak Státní bezpečnosti. Foto: Tomáš Rovný

V ČEZ pracuje expříslušník StB, známý z kauzy pražských jízdenek. U soudu si často nevzpomínal

Ve Skupině ČEZ pracuje jako nákupčí postava známá z několika kauz pražského Dopravního podniku. Bývalý estébák Petr Oumrt byl šéfem zakázek městského dopravce v éře několika podezřelých obchodních případů, které se doputovaly před soudy. Tam si dnešní specialista nákupu ČEZu Oumrt na řadu věcí nemohl vzpomenout. Například si nevzpomínal na některé aktéry, kteří s ním sloužili v komunistické Státní bezpečnosti. V ČEZu Petr Oumrt řešil například zakázku na obnovu a modernizaci rádiových sítí v jaderné elektrárně Temelín.

„Jsem zkušený profesionál se zaměřením na oblast nákupu materiálu a služeb, s přesahem do logistiky/skladového hospodářství. Disponuji zkušenostmi z práce v nákupu u velkých, i nadnárodních společností, od pozic specialista nákupu, po funkci ve středním managementu velké společnosti. Měl jsem tak možnost seznámit se s odlišnými firemními kulturami. Mám odborné a komplexní znalosti procesu výběru dodavatelů, výborné vyjednávací a prezentační dovednosti a 15letou zkušenost s podnikovým informačním systémem SAP,“ tvrdí o sobě na profesním serveru LinkedIn inženýr Petr Oumrt. Ten dnes pracuje ve Skupině ČEZ na pozici specialisty nákupu.

Před tím byl v letech 2007 až 2013 zaměstnancem pražského Dopravního podniku, kde působil na pozici vedoucího jednotky zásobování. Jde o éru, která je spojena s prapodivnými nákupy a kontrakty. Kauzy, jako například výroba a dodávka jízdenek – známější pod názvem Neograph, z této éry, doputovaly před soud, a Oumrt v nich vypovídal jako svědek. Přestože u něj byla původně provedena domovní prohlídka a v kauze tedy figuroval jako podezřelý.

Obžalovaní v kauzách z éry Martina Dvořáka byli pravomocně zproštěni obžaloby, protože se dle rozhodnutí soudů žalobci Vrchního státního zastupitelství v Praze Adamovi Borgulovi nepodařilo popis údajné trestné činnosti soudům doložit.

Pochybnosti o zakázkách ale zůstávají dodnes. Obzvláště kvůli tomu, že se kolem zakázek na Dopravním podniku točilo příliš mnoho příslušníků komunistické tajné policie – StB. A Petr Oumrt byl jedním z nich.

Řadový zaměstnanec v akci

„Pan Petr Oumrt nastoupil jako specialista nákupu, věnující se především oblasti Telco v roce 2016 na základě výběrového řízení. Nejde o žádnou manažerskou pozici, ale o post řadového zaměstnance a tyto pozice neprocházejí žádným detailním prověřováním. Z životopisu jsme věděli, že byl v minulosti zaměstnán v Dopravním podniku, ale nemáme žádné informace, a ani nemůžeme mít, o tom, že by byl prošetřován policií,“ sdělil Ekonomickému deníku k aktuálnímu angažmá Petra Oumrta mluvčí Skupiny ČEZ Ladislav Kříž.

V ČEZu pak podle otevřených zdrojů tento „řadový zaměstnanec“ například mimo jiné řešil komplexní zajištění obnovy, modernizace a rozšíření hlasových rádiových sítí a pagingové sítě ETE formou dodávky a implementace digitální rádiové sítě včetně poskytování souvisejících servisních služeb a dodávek náhradních dílů.

Zkratka ETE je pro neznalce zkratkou jaderné elektrárny Temelín.

V loňském roce pak byl Oumrt kontaktní osobou ČEZu pro zakázku s názvem: Servis a obnova přístupové a přenosové telekomunikační sítě s SDH/TDM/MPLS zařízením a příslušnými dohledovými systémy.

Letos pak Oumrt mimo jiné řeší sjednání rámcové dohody obsahující smluvní podmínky pro zadávání jednotlivých dílčích zakázek na dodávky prvků bezpečnostní infrastruktury od výrobce Check Point Software Technologies Ltd. v rámci doplnění, obnov a rozšíření korporátních datové sítě.

Kolegové z StB

Ale zpět. U problematických zakázek pražského Dopravního podniku se jako rudá linie celým příběhem prolíná propojení a úzký kontakt bývalých příslušníků komunistické Státní bezpečnosti.

Firemní administrátor Peter Kmeť, blízký lobbistovi Ivo Rittigovi – známý z kauzy jízdenek a společnosti Cokeville Assets, působil pod krycím jménem Slaný na rezidentuře Hlavní správy rozvědky SNB v zahraničí – teritorium USA a Kanady. Sídlil v New Yorku.

Peter Kmeť byl rezidentem StB ve Washingtonu. Foto: Jan Hrbáček

Jan Janků, s krycím jménem Buriánek, z firmy Neograph působil na 52. odboru, tedy odboru, který měl na starosti USA a Latinskou Ameriku.

Vladimír Sitta starší z firmy Neograph působil pod krycím jménem Tesárek na 52. odboru, tedy odboru, který měl na starosti USA a Latinskou Ameriku.

Pavel Švarc z firmy Cross Point (ta získala zakázku na prodej jízdenek – pozn. red.) měl krycí jméno Špaček a byl zařazen na 23. odboru, tedy odboru výběru, přípravy a řízení nelegální rozvědky.

Petr Oumrt pak působil pod krycím jménem Popelka v politické rozvědce, v první záloze, v legalizaci, na odboru Evropa s číselným označením 37.

Dokument o přijetí Petra Oumrta k StB. Foto Jan Hrbáček
StB si Petra Oumrta připravovala na vyslání do rezidentury v německém Bonnu. Foto: Jan Hrbáček

Aby toho nebylo málo, detektiv Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ), který přišel na Dopravní podnik oznámit obří riziko padělání jízdenek a zakázku na nepadělatelné jízdenky získala společnost Neograph, s krycím jménem Lindner, byl před rokem 1989 také zařazen v StB jako student, v záloze náčelníka správy.

Svědek, který si nevzpomíná

Roli Petra Oumrta ohledně zakázek popsal blíže v rozhovoru pro Českou justici bývalý náměstek Dopravního podniku Ivo Štika.

„Někdy v září 2007 se ještě předpokládalo, že se na nové lépe zabezpečené jízdenky udělá standardní výběrové řízení. Začala se připravovat zakázka, tu řešil šéf nákupu a veřejných zakázek Petr Oumrt a jeho podřízení… …Výběrové řízení měl na starosti šéf zakázek Petr Oumrt, ale příprava zakázky trvala dlouho. Magistrát se, tuším v listopadu 2007, rozhodl, že se od ledna 2008 změní cena jízdenek. Kvůli tomu už na výběrové řízení ale nebyl čas, protože to by trvalo minimálně rok. Tak se běžným procesním postupem rozhodlo o tom, že se to urychlí. Proběhly znalecké posudky a zadalo se to napřímo, jak umožňoval zákon,“ vzpomínal Ivo Štika.

„Tak to bylo samozřejmě najednou velké překvapení, že jsou ´všichni známí´. O to paradoxnější bylo, když Oumrt u soudu tvrdil, že Sittu seniora vůbec nezná. To bylo až úsměvné. Stejně tak, jako to, že si pak nikdo nic nepamatoval. Třeba Oumrt, ten nevěděl vůbec nic. Kromě svého křestního jména a příjmení u toho soudu popřel prakticky všechno. I to, že byl zodpovědný za všechny zakázky. To bylo hodně zvláštní,“ konstatoval Ivo Štika.

Jeho tvrzení jsou doložitelná. Aktuálně specialista nákupu ČEZu měl podle přepisů z hlavního líčení u soudu, skutečně náhlé problémy s pamětí.

Když mu soud předložil nabídku na dodávku jízdních dokladů, tak na otázku -Vy sám jste se nějakým způsobem podílel na obsahu této listiny? odpověděl: „Na obsahu listiny jsem se nepodílel.“

Na následující otázku – Kdo to vymýšlel v DP? pak zareagoval: „Nevzpomínám si… …Jak jsem již uvedl, na detaily se nevzpomínám.“

Petr Oumrt si pak v průběhu výslechu nemohl vzpomenout hned na několik osob, které byly s Dopravním podnikem v přímém kontaktu.

V jaké fázi jste se k tomu jako vedoucí jednotky zásobování dostal? ptal se státní zástupce Adam Borgula. „Na podzim 2007, kdy jsem přebíral nějaké podklady v rámci nástupu. Co v té době všechno v šanonu bylo, na jaké úrovni to bylo, to skutečně nevím. Přebíral jsem situaci, kdy tam proběhla nějaká jednání, byly tam nějaké předběžné dohody, hledaly se cesty.“

Od koho jste to přebíral? ptal se dále žalobce. „Fyzicky od někoho, dostal jsem tam kancelář se šanony.“ Kdo kancelář využíval předtím? pokračoval žalobce. „Jméno mého předchůdce si nepamatuji.“

Vzpomenete si, kdo byl osloven s výzvou podání nabídky? nenechal se odbýt Borgula. „Nevzpomenu,“odvětil Oumrt.

Říká vám něco název společnosti Cokeville Asssets? pokračoval žalobce. „Ne,“ odtušil Oumrt.

A jméno doktor Peter Kmeť? doplnil Borgula. „Ne,“ zazněla stejná odpověď.

Výpadky paměti Petra Oumrta doprovázely i při pokračování výslechu.

Znáte JUDr. Pavla Švarce? ptal se předseda senátu soudu Petr Hovorka. „Neznám.“

Znáte JUDr. Petera Kmetě, Mgr. Davida Michala (právník z advokátní kanceláře Šachta spol, dnes MSB Legal – pozn. red.? „Neznám.“

„Slyšený svědek Ing. Petr Oumrt v letech 2007 – 2013 pracoval v DPP na pozici vedoucího jednotky zásobování. Společnost Cross Point mu není známa. K výběrovému řízení týkajícímu se dodávek služby prodeje jízdních dokladů si svědek na nic nevzpomněl… …Výpověď svědka Oumrta hodnocena nebyla, neboť nepřinesla žádná podstatná tvrzení,“ stojí v rozsudku senátu Městského soudu v Praze, vedeného předsedou Petrem Hovorkou.

Průběh kariéry Petra Oumrta u StB. Foto: Jan Hrbáček

Petr Oumrt si před soudem evidentně nevzpomněl na tři kolegy z StB.

U soudu jsem odpověděl na všechny otázky

Ekonomický deník proto Petrovi Oumrtovi položil přes tiskový odbor ČEZu několik otázek. Odpovědi ale nedorazily.

Ekonomický deník proto Petrovi Oumrtovi zavolal, aby mu mohl otázky položit osobně. Zpočátku Petr Oumrt odpovídat nechtěl. Zvukový záznam telefonátu je ZDE.

Následně se ale ozval sms zprávou s tím, že na otázky odpoví.

Mohl byste popsat období, kdy jste působil v pražském Dopravním podniku? Co konkrétně jste měl na starosti? Za jaký úsek jste zodpovídal, kolik jste měl podřízených? Co konkrétně jste řešil vy, např. nákup jízdenek, můžete tento proces prosím popsat?

Vedoucí jednotky zásobování, která měla v odpovědnosti nákup materiálu a služeb a problematiku skladového hospodářství/zásoby v období 2007-2013. V rámci jednotky zásobování pracovala cca 130 pracovníků. Moje odpovědnost byla dána organizačním řádem a dalšími interními normami, případně jsem byl operativně úkolován představenstvem, dozorčí radou a v daném období příslušným nadřízeným. Proces nákupu jízdenek byl v odpovědnosti příslušného útvaru Dopravního podniku.

Byly podle vás zakázky problematické, jak tvrdilo VSZ Praha ve své obžalobě? Jaká byla tedy prosím vaše role při jejich realizaci?

Předpokládám, že máte na mysli veřejné zakázky podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Proces zakázek podléhal interní kontrole Dopravního podniku a kontrole dohledových orgánů. Jako vedoucí jednotky zásobování jsem nesl danou odpovědnost za administraci procesu veřejné zakázky – dodržení zákona o veřejných zakázkách.

Znáte Ivo Rittiga, Petra Kmetě, Pavla Švarce, Jana Janků a Vladimíra Sittu? Odkud?

Osoby, se kterými jsem měl v rámci působení v Dopravním podniku pracovní vztah, jsou Jan Janků a Sitta junior.

U soudu jste tvrdil, že Sittu seniora vůbec neznáte. Jak je to prosím možné, když jste spolu sloužili?

Sittu seniora neznám a pokud, jak jste zmínil, že máte jasnou představu o mojí práci u rozvědky, není otázka na místě – způsob práce u rozvědky vylučoval v rámci konspiraci znalost stovky zaměstnanců vnitra, navíc, pokud nevýznamná část pracovala v legalizaci nebo přímo v zahraničí.

Jaká byla vaše pracovní náplň u StB?

Viz výše – dostupné informace máte k dispozici v archívu, který jste zmínil – otevřené zdroje. Takže jenom pro úplnost – ekonomický odbor/problematika, německy mluvící země.

Jak vysvětlíte, že jste si u soudu na řadu věcí v Dopravním podniku nevzpomněl?

U soudu jsem odpověděl na všechny otázky, kde jsem si byl jistý, že se nejedná o domněnku nebo neúplnou vzpomínku. S odstupem času, kdy k soudu došlo, je navíc přirozené, že míra zapomnění rychle stoupá. Zdroj, který citujete nebo evokoval tento dotaz, se mýlí.

Jan Hrbáček