INZERCE

Železnice, strojvůdci. Ilustrační snímek. Foto: Pixabay

V České republice je nedostatek strojvůdců. Rakouské dráhy plánují v roce 2028 navýšit jejich počty na téměř pět tisíc

Podle Rakouských spolkových drah (ÖBB) je profese strojvedoucího stále žádaná. Proto bude i v příštích letech přijímáno mnoho nových zaměstnanců. V současné době ÖBB zaměstnávají téměř 4 400 strojvedoucích. Podle údajů společnosti se pro tuto profesní dráhu každoročně rozhodne více než 400 lidí.

Podle vyjádření ÖBB má být v příštích pěti letech vyškoleno dalších 2 000 kolegů; pro rok 2028 – po započtení nových zaměstnanců a odchodů do důchodu – by pro ÖBB pracovalo přibližně 4 900 strojvedoucích, tj. asi o 12 procent více než dnes.

„Práce strojvedoucího snů byla včera. Dnes strojvedoucí se svými 10 000 koňskými silami dopravují každý den statisíce lidí do cíle jejich cesty – a to způsobem šetrným ke klimatu, udržitelným a bezpečným,“ řekl generální ředitel ÖBB Andreas Matthä. „To je výkon pro budoucnost a něco, na co můžeme být právem hrdí.“

Kromě zaměstnanců ÖBB podle svých slov také výrazně investuje do infrastruktury a nových vlaků. V roce 2022 zaznamenala rakouská železniční společnost nový nápor cestujících v dálkové dopravě s 41,6 milionu cestujících – tím dokonce překonala předchozí rekordní rok 2019.

Přesčasy, přesčasy, přesčasy

To čeští železniční osobní dopravci se potýkají s nedostatkem strojvedoucích. Podle dat z jara Českým dráhám a RegioJetu jich dohromady chybí přes 230. Také počet strojvedoucích s platnou licencí podle údajů Drážního úřadu od roku 2021 klesl.

„Máme nedostatek strojvedoucích,“ potvrdila ČTK na jaře náměstkyně generálního ředitele ČD Blanka Havelková.

Samotný provoz spojů to podle ní neovlivňuje, doplácí na to ale strojvůdci zejména velkým množstvím přesčasů. Situaci se firma snaží řešit náborem ve školách, stipendijními programy či náborovými příspěvky.

České dráhy podle mluvčího Emanuela Vitteka nyní zaměstnávají 3 295 strojvedoucích, do ideálního stavu jim chybí 217 lidí.

„Nicméně máme 163 uchazečů ve výcviku na pozici strojvedoucího,“ dodal Vittek. Průměrný věk strojvedoucích u ČD je zhruba 46 let a v průměru berou kolem 50 000 korun.

RegioJet zaměstnává podle mluvčí Alexandry Janoušek Kostřicové přibližně 200 strojvedoucích, aktuálně obsazují 15 volných míst.

„Na pracovním trhu bylo vždy složité strojvedoucí najít, protože v rámci náboru oslovujete specifickou malou skupinu potencionálních kandidátů, totiž strojvedoucí s licencí,“ dodala.

Nejlépe podle ní funguje osobní doporučení od jiných strojvůdců nebo vyškolení nových uchazečů. Průměrný věk strojvedoucích u RegioJetu je 40 let. Mzda strojvedoucích, kteří jdou do vzdělávacího kurzu, začíná na 30 000 korun, plně kvalifikovaný strojvedoucí si pak podle délky praxe vydělá měsíčně přes 50 000 korun měsíčně.

Naopak Leo Express má nyní dostatek strojvedoucích. Zaměstnává jich 64 a jejich průměrný věk je kolem 45 let.

„Při školení počítáme s generační výměnou v případě, že se některý ze strojvedoucích přiblíží důchodovému věku,“ uvedl mluvčí společnosti Emil Sedlařík.

Podle Drážního úřadu počet strojvedoucích s platnou licencí klesl v letošním prvním čtvrtletí o zhruba 300 na 9442. Nejvíce strojvedoucích s platnou licencí bylo v České republice v roce 2021, přes 10.500, což je o zhruba 11 procent více než nyní.

„Počty nově vydávaných licencí byly navíc v roce 2020 a 2021 ovlivněny pandemickou situací a omezením kurzů a zkoušek. Nyní se počty nově vydaných licencí znovu zvyšují, i když k číslům z let před rokem 2020 se blížíme jen pomalu,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

(nik)