Dieselové lokomotivy místo moderních vlaků: Obyvatelé severního Bavorska již léta čekají na modernizaci francko-saské magistrály. Berlínské ministerstvo dopravy ale nepovažuje elektrifikaci za dostatečně hospodárnou. Bavorsko a místní úřady s tím nesouhlasí. Trasa spojuje jižní Německo s Českou republikou.
Plánům na modernizaci francko-saské magistrály na bavorské straně hrozí zrušení, protože podle propočtů spolkového ministerstva dopravy není projekt dostatečně hospodárný.
Státní správa a dotčené obce se s tím však nechtějí smířit. Podle bavorského ministra dopravy Christiana Bernreitera (CSU) je elektrifikace trati „naléhavě nutná z hlediska dopravy, strukturální politiky a ekologie“. Kritizoval také vládní koalici: „Spolková vláda zde musí rychle jednat, poslední slovo ještě rozhodně nepadlo.“
„Rozšíření francko-saské magistrály má význam, který dalece přesahuje hranice Bavorska,“ řekl Bernreiter.
„Ne nadarmo je tato trasa součástí hlavní sítě EU, protože spojuje jižní Německo s Českou republikou a v konečném důsledku je také předpokladem pro průjezdní nákladní dopravu do Polska,“ vysvětluje.
Elektrifikace je v regionu požadována již řadu let: Více než 30 let po pádu železné opony by již neměly jezdit žádné motorové lokomotivy z Norimberka přes Marktredwitz do Hofu nebo Schirndingu; mezera v elektrifikaci do Saska a České republiky by měla být uzavřena.
Berlínské ministerstvo dopravy v současné době uvádí, že projekt není ekonomicky životaschopný „i přes vyčerpání všech zjištěných optimalizačních možností“.
V případě odpovídajícího vývoje dopravy by však projekt mohl být přehodnocen: „To by pak zohlednilo i změněné veličiny a hodnoty a případně i revidovanou metodiku hodnocení,“ podotýká bavorský politik.
Významným městem na magistrále je Bayreuth – jako festivalové a univerzitní město je závislé na kvalitním železničním spojení. Odstranění nedostatku elektrifikace v hlavní síti EU „by bylo silným politickým signálem pro větší propojení východoevropských členských států EU a Ukrajiny se západem“, řekl starosta Bayeruthu Thomas Ebersberger (CSU).
Spolkové ministerstvo dopravy však tento nadregionální potenciál ignorovalo.
„Všechny předpoklady pro hodnocení byly navíc systematicky vykládány v neprospěch francko-saské magistrály,“ podotýká.
Ebersberger dále uvedl: „Požadujeme jak okamžitou revizi tendenční studie přínosů a nákladů, tak brzké politické rozhodnutí o dalším plánování.“
Dodal, že odborníci jsou přesvědčeni o prospěšnosti francko-saské magistrály.
„Kromě toho by federální vláda měla využít příležitosti jednat anticyklicky v období probíhající krize a pokračovat v projektu s miliardovou investicí,“ nabádá starosta.
Oblast mezi Hofem, Norimberkem a Regensburgem je považována za největší „naftový ostrov“ ve střední Evropě a francko-saská magistrála je nejvytíženější naftovou trasou v Německu, zdůraznil starosta.
„Vzhledem k tomu, že se zde používá zastaralý materiál pro lokomotivy a vlaky s obzvláště vysokou spotřebou nafty a emisemi, jedná se zároveň o nejšpinavější železniční trať v Německu,“ konstatuje.
Podobný názor vyjádřila i starostka Hofu Eva Döhla (SPD): „I z ekologických důvodů je fraška držet se naftového ostrova.“
Místní úřady podél trasy drží podle ní při sobě a bojují společně.
„Za elektrifikací stojí obyvatelstvo a hospodářství celého regionu,“ dodala starostka Hofu.
(nik)