Ministerstvo životního prostředí poslalo do mezirezortního připomínkového řízení návrh novely zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů. Vedle zpoplatnění letecké a námořní dopravy přináší také podmínku, že výnos z prodeje povolenek musí směřovat na opatření v oblasti klimatu a dekarbonizace ekonomiky. Návrh novely byl zveřejněn ve vládní legislativní databázi eKlep.
Fakticky se jedná o transpozici směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/959, kterou mají členské země zakotvit do své legislativy do konce letošního roku. Termín pro připomínkování návrhu končí 27. června. „Vzhledem ke značně krátké transpoziční lhůtě, která je v návrhu stanovena, byla příprava vnitrostátního implementačního předpisu započata ještě před vyhlášením revize směrnice v Úředním věstníku EU,“ upozornilo ministerstvo v předkládají zprávě.
Aktuální novela se týká výhradně „starého známého“ systému obchodování s emisemi EU ETS. Naopak nový systém EU ETS 2, který má emisními povolenkami zatížit spotřebu fosilních paliv v menších energetických zdrojích, při vytápění komerčních a rezidenčních budov a v silniční dopravě, v něm zatím chybí. Důvodem je delší transpoziční lhůta, ale také složitost a citlivost této nové finanční zátěže, která dopadne hlavně na domácnosti a menší firmy (více se o EU ETS 2 dočtete zde).
Hraje se o balík 200 až 300 miliard korun
Co tedy návrh novely obsahuje? Výše zmíněný unijní předpis nově vyžaduje, aby veškeré výnosy z dražeb povolenek členské státy použily na opatření v oblasti klimatu. Konkrétně se jedná o snížení emisí skleníkových plynů, rozvoj obnovitelných zdrojů a sítí pro distribuci elektřiny, ochranu a obnovu rašelinišť, lesů a dalších ekosystémů, investice do nízkoemisní dopravy, financování výzkumu a vývoje v oblasti energetické účinnosti a čistých technologií, zvyšování energetické účinnosti a podobně.
Až ke konci dlouhého seznamu lze nalézt bod, který by mohla uvítat česká vláda. Výnos z prodeje povolenek bude možné použít také na „cílené snižování poplatků za elektřinu z obnovitelných zdrojů“. Vícenáklady na financování zelené energie v Česku v minulých letech dosahovaly až 45 miliard korun ročně, letos to má být 22,8 miliardy. Naopak už nebude možné jen tak shrábnout polovinu výnosu z povolenek do státního rozpočtu a použít ji na cokoli.
Jedná se tu o masivní balík peněz. Jak ministerstvo životního prostředí uvedlo v hodnocení dopadu novely (tzv. RIA), s průměrnou cenou povolenky 80 eur za tunu CO2 vychází výnos pro Českou republiku v letech 2021 až 2030 na celkem 193 miliard korun. Realistická varianta, počítající s průměrnou cenou povolenky okolo 100 eur, počítá s výnosy v objemu 316 miliard korun.
Došlo i na leteckou dopravu
Revize evropské směrnice přinese změny také v sektoru letectví. V letech 2024 a 2025 má být postupně ukončeno přidělování bezplatných povolenek a od roku 2026 bude zavedena aukce všech povolenek pro leteckou dopravu. Naopak rozšíření systému EU ETS na námořní dopravu nebude mít na Česko přímý dopad.
Dále novela obsahuje několik úprav v sankčních ustanoveních, konkrétně navýšení horní hranice pokuty za nejzávažnější přestupky, jako je provoz zařízení bez povolenek k emisím skleníkových plynů, z 5 milionů na 20 milionů korun. Je rovněž doplněna kompetence České inspekce životního prostředí rozhodnout také o ukončení provozu zařízení, je-li provozováno bez potřebného povolení.
David Tramba