INZERCE

CityElefanty denně přepravují zhruba pětinu všech cestujících Českých drah. Foto: České dráhy

Uvolnit přeplněné vlaky, zrychlit cestování. Středočeský kraj chystá změny na trati Praha – Kolín

Středočeský kraj chystá změny v jízdních řádech, cílem je uvolnit přeplněné vlakové spoje a zrychlit cestování. Krajské plány se týkají železniční trati mezi Kolínem a Prahou. Na trati by měl po zavedení změn platit pásmový provoz vlaků. Podle středočeského radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) by předělané jízdní řády měly začít platit 15. prosince spolu s novým jízdním řádem na železnici.

„V úseku Praha – Český Brod nebo Praha – Lysá nad Labem budou jezdit osobní vlaky ve špičce buď jako doposud (S1, S7) nebo nově každých 15 minut (S9/S2) a budou končit v Poříčanech/ Nymburku, kde na ně budou ve špičkách navazovat v půlhodinových intervalech spěšné vlaky (v hodinových mimo špičku a o víkendech),“ informoval na svých facebookových stránkách Borecký.

Uvedl, že pro cestující z obcí v úseku Poříčany – Kolín nebo Čelákovice – Nymburk to bude znamenat výrazné zrychlení dopravy při zachování počtu spojů, pro cestující v úseku Praha – Poříčany nebo Praha – Čelákovice pak volnější prostor ve vozech CityElefant.

„Provoz spěšných vlaků pak budeme zajišťovat zcela novými nízkopodlažními, klimatizovanými a internetem vybavenými soupravami RegioPanter s rychlostí až 160 kilometrů v hodině,“ poznamenal Borecký.

V současnosti jsou podle něj na železničním koridoru Praha – Kolín v úseku Český Brod – Praha vozy CityElefant ve špičkách přeplněné, zatímco od Poříčan jezdí prázdné. „Naopak, lidé, kteří cestují z obcí v úseku Kolín – Poříčany a obráceně, musí absolvovat všechny zastávky, které kolikrát ani nemusí vidět,“ uvedl radní.

Trať 011 a další návazné tratě 012, 060 a trať 230 v úseku Kolín-Kutná hora hl.n. Foto: Petr Borecký

Výchozí i cílovou stanicí vlaků bude dočasně do první poloviny roku 2027 kvůli modernizaci Masarykova nádraží pražské hlavní nádraží.

Středočeský kraj už změny v jízdním řádu představil i zástupcům obcí, které se nalézají podél tratě. „Reakce byla jednoznačně pozitivní. Stejný způsob dopravy chystáme i pro trať Praha – Benešov – Votice – Tábor, zde se však musíme ještě domluvit na podmínkách s Jihočeským krajem,“ uvedl Borecký.

Změny řeší Středočeský kraj jak s obcemi, tak Správou železnic a organizátory dopravy Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK) a Pražskou integrovanou dopravou (ROPID). Ve vlacích podle Boreckého bude i nadále platit jízdné systému Pražské integrované dopravy. Změny se dotknou i autobusové dopravy, ta bys se měla přizpůsobit, aby spoje navazovaly.

Jak uvádí úřad Města Čelákovice, podle údajů ze sčítání cestujících v říjnu 2023 je úsek páteřní dvoukolejné elektrifikované trati mezi Prahou a Lysou nad Labem z hlediska počtu cestujících přejíždějících hranice Prahy a Středočeského kraje nejvytíženější. V pracovní dny zde v průměru cestuje 15 208 cestujících, o sobotách je to 8519 lidí a nedělích 6244 lidí.

(teč)