INZERCE

Výjezdové vozidlo ostrahy Vojenských lesů a statků. Foto: Ministerstvo obrany

Uvolněné vojenské objekty by měly nadále střežit Vojenské lesy a statky. Bude to stát přes 43 milionů. Zakázka byla zadána napřímo

Vláda dnes projedná mimo jiné informace o veřejné zakázce s názvem Ostraha uvolněných objektů 2023-2026. Předmětem kontraktu je fyzická ostraha uvolněných vojenských objektů do doby jejich prodeje a předání novému majiteli. Zakázku získaly Vojenské lesy a statky, kterým k poslednímu prosinci letošního roku končí stávající kontrakt na ostrahu těchto objektů. Stát za ostrahu nepoužívaných armádních nemovitostí v letech 2023 až 2026 zaplatí přes 43 milionů korun bez DPH. Zakázka byla zadána napřímo v rámci takzvané vertikální spolupráce.

O které nevyužívané objekty jde? O Babice u Říčan, Libeř u Dolních Břežan, Kasárna Míšov, Kasárna Líně – brána Zbůch a Kasárna Kozlov, u kterých na Silvestra končí platnost stávající smlouvy na ostrahu se státním podnikem Vojenské lesy a statky ČR. Dle informací předložených vládě, by Vojenské lesy a statky měly v ostraze objektů pokračovat až do konce roku 2026 – od 1. ledna 2023 až do 31. prosince 2026). Celková cena za ostrahu uvolněných objektů má dle vládních dokumentů činit 43 374 168 korun bez DPH.

Předpokládaná hodnota zakázky byla naceněna na 51,98 milionů korun, Vojenské lesy a statky předložily návrh smlouvy s cenovou kalkulací ve výši 52 049 001,60 korun bez DPH.

Po vyjmutí požadavku na ostrahu Dukelských kasáren Opava (bude střežen jako vojenský objekt), která byla zahrnuta do původní předpokládané hodnoty, bude cena za ostrahu uvolněných objektů činit výše uvedených 43 374 168 korun bez DPH.

Předpokládaná hodnota byla stanovena výpočtem násobku počtu hodin poskytované služby, tj. 210 384 hodin za čtyři roky plnění,
a předpokládané hodinové sazby za 1 hodinu poskytované služby ve výši 247,05 korun bez DPH, která zohledňuje inflaci a případný nárůst minimální mzdy (současná hodinová sazba pro II. skupinu prací podle nařízení vlády č. 567/2006 Sb. je 244,48 korun bez DPH).

Už první předchozí kontrakt na ostrahu sedmnácti objektů byl státnímu podniku Vojenské lesy a statky zadán napřímo. Stejně tak i ten aktuální.

Důvodem uzavření smlouvy napřímo podle § 11 odstavce jedna zákona o zadávání veřejných zakázek je kumulativní naplnění podmínek této normy.

Vojenské lesy a statky jsou státním podnikem, který byl založen zakládací listinou ministerstva obrany. Resort má jako zakladatel má v tomto státním podniku výlučná majetková práva a žádná další osoba majetkovou účast v této právnické osobě nemá. T celkové činnosti Vojenských lesů a statků (VLS) je vykonáváno 86,42 procent ve prospěch ministerstva.

„Zabezpečení vstupu, ostrahy a ochrany vojenských objektů Armády ČR je jedním z předmětů podnikání VLS ČR a účelem, pro který byl podnik založen. Poptávanou službu poskytuje prostřednictvím vlastních zaměstnanců bez využití poddodavatelů. S poskytovanou službou ze strany VLS ČR jsou dlouhodobě dobré zkušenosti, služba je poskytována komplexně včetně místa centrálního dohledu, ze kterého má poskytovatel nepřetržitý přehled o ostraze všech objektů.
Důvodem zadání vertikální spolupráce je nemožnost zabezpečení ochrany objektů vlastními silami rezortu ministerstva z důvodu chybějících služebních (pracovních) míst v tabulkách počtů dotčených organizačních celků ministerstva obrany. Nakupovaná služba je pro rezort ministerstva obrany ekonomicky a funkčně výhodná,“ stojí dále ve vládním materiálu.

Alternativou by bylo vytvoření příslušných pracovních míst a jejich naplnění, což je ale od počátku roku 2023 prakticky nerealizovatelné.

„Tato alternativa by byla zhruba stejně drahá, ale navíc by bylo nutno finančně zabezpečit nezbytné činnosti s tím spojené jako řízení a organizace služeb, kontrolní činnost, školení, personální, logistické a finanční zabezpečení. Výběrem jiného než současného centrálního poskytovatele služby v otevřené soutěži by se narušil jednotný způsob ochrany vybraných objektů jedním poskytovatelem služby podle zavedených pravidel nejen v celém rezortu ministerstva obrany, ale i u jednotlivých útvarů a zařízení, které již službu VLS využívají.
Výhodou navrženého řešení je pružná reakce rezortní organizace na případné změny v potřebě zabezpečení služby při požadavku AČR na znovuoživení uvolněného objektu v návaznosti na vývoj bezpečnostní situace ve světě,“ tvrdí resort k podkladům k zakázce.

Alternativa technického střežení nebyla zvažována, jelikož by nebylo hospodárné investovat do vybudování technických prostředků u nepotřebných objektů, určených k odprodeji.

(hrb)