Počet kybernetických útoků na klienty bank v Česku dosáhl za tři čtvrtletí celkem 68 tisíc. Což je mírný meziroční vzestup o tři procenta. Částka zachráněná bankami však vyletěla o tři miliardy na 7,5 miliardy korun. Průměrná škoda na klienta se totiž zvýšila o 5733 Kč na 21 903 korun, informovala Česká bankovní asociace (ČBA). Čísla zahrnují jakýkoliv způsob napadení, tedy i případy, kdy klient zadává nebo autorizuje platbu sám.
Objem peněz odčerpaný takzvanými e-šmejdy dosáhl 1,49 miliardy korun, ve stejném období loni to byla miliarda. Index Kyberbezpečnosti ČBA klesl na 62 bodů, vyplývá z průzkumu České bankovní asociace a výzkumné agentury Ipsos. Postupný pokles indexu od roku 2022, kdy dosáhl 67 bodů, přičítá asociace zejména masivnímu nárůstu útoků. Pokus o hackerský útok zažilo podle průzkumu 77 procent Čechů.
Chování lidí v on-line prostoru se podle asociace výrazně nemění. Jedním z faktorů poklesu je také to, že lidé, zejména mladí, používají méně silná hesla a více používají ta základní, která dostanou při registraci, a to i k platebním aplikacím. Celkově nejmladší věková skupina 18 až 34 let dosáhla nejhoršího výsledku, a to 60 bodů. Starší lidé nad 65 let měli o jeden bod víc. Tato skupina zase používá snáze zapamatovatelná hesla.
„Vidíme, že i přes rostoucí povědomí o rizicích se chování lidí příliš nezlepšuje. Nejmladší generace je paradoxně nejzranitelnější Častěji volí jednoduchá hesla a podceňuje zabezpečení platebních aplikací,“ uvedla ředitelka ČBA Educa Zděnka Hildová.
Mohlo by vás zajímat
Škála podvodů se ještě rozšířila
Téměř polovina lidí se podobně jako loni osobně setkala s podvodným e-mailem od dopravce, pošty nebo falešným dědictvím. Proti loňsku výrazně přibylo falešných zpráv přes chatovací aplikace nebo SMS. S tímto typem podvodů se setkalo 42 procent populace, loni to bylo 26 procent. Výrazný nárůst zaznamenaly také podvodná videa, takzvané deep fakes, vyděračské e-maily nebo falešné e-shopy.
To, že jde o hackerský útok poznalo na první pohled 57 procent Čechů. Desetina lidí, kteří se setkali s kyberpodvody, kvůli nim přišli o část nebo všechny peníze na účtu. Díky bance získalo peníze zpět, částečně nebo všechny, 60 procent lidí. Pokud lidé pokus o hackerský útok odhalili, nejčastěji se obrátili na svou banku a zároveň upozornili své nejbližší. Při kontaktu s podvodníkem by 65 procent lidí kontaktovalo svou banku.
„Z průzkumu je patrné, že i přes rostoucí povědomí o kybernetických rizicích klienti bank podceňují riziko kybernetických hrozeb. Věří, že oni sami se obětí podvodu stát nemohou. Podvodníci navíc stále více používají propracovanější metody a spoléhají na lidskou důvěřivost,“ řekl manažer pro kyberbezpečnost České spořitelny Petr Zíma.
Podvody podle něj dokonale napodobují procesy a komunikaci legitimních institucí, což klientům výrazně ztěžuje rozpoznání podvodu. „V pokročilé fázi manipulace často klienti ignorují i přímá varování ze strany banky a trvají na provedení rizikové transakce,“ dodal.
