Příprava úmyslného praní špinavých peněz a příprava legalizace veškerých výnosů z kriminality bude trestným činem. Veškerá příprava, organizace, návod, usnadnění nebo umožnění zastírání původu věcí, utajování skutečné povahy, umístění nebo vlastnického práva bude jednoznačně trestným činem se sazbou až pět let a možností propadnutí věci.
Počítá s tím novela trestního zákona, která zavádí trestnost přípravy úmyslné legalizace výnosů z trestné činnosti. Původní §216 Legalizace výnosů z trestné činnosti nahradí zcela nový text. Česká republika v tomto podlehla hodnotitelům ze skupiny Moneyval.
Zahraniční hodnotitelé žádají kriminalizovat přípravu
Podle důvodové zprávy se tak děje na žádost skupiny proti praní špinavých peněz při Radě Evropy Moneyval, která opakovaně vyhodnotila českou právní úpravu jako nedostatečnou. „Uvedená změna souvisí s výtkami hodnotitelů, kteří uvedli, že přestože české úřady v poslední Zprávě o pokroku prohlašovaly, že ,ani Štrasburská, ani Vídeňská úmluva nevyžadují kriminalizaci přípravy praní peněz´, tyto úmluvy vyžadují kriminalizaci spolčení a v českém právu toho může být dosaženo pouze trestností přípravy takového trestného činu,“ uvádí důvodová zpráva k návrhu.
Jak dále vyplývá z důvodové zprávy, za to, že ministerstvo spravedlnosti nyní přistoupilo k novému textu §216, mohou také poslanci, kteří svým rozhodnutím nabourali celý v zahraničí připravený koncept trestnosti přípravy, takže nyní nelze stíhat přípravu praní špinavých peněz, jak od ČR vyžaduje mezinárodní úmluva Moneyval: „Naopak zákonodárci zvedli hranici v § 20 tr. zák. na úroveň, která je příliš vysoká na to, aby pokryla jakékoli trestné činy praní peněz. To je krok zpět, vezmeme-li v úvahu skutečnost, že návrh trestního zákoníku stanovil původně výslovně, že příprava má být obecně trestná, tj. taková příprava by zakládala trestný čin bez ohledu horní hranicí trestní sazby za praní peněz. Od tohoto ustanovení se později ustoupilo a nyní tedy nelze stíhat spolčení/přípravu praní peněz,“ vysvětluje důvodová zpráva.
Mohlo by vás zajímat
Zahraniční koncept se předkládá znovu
Ze zprávy vyplývá, že ministerstvo spravedlnosti se nyní rozhodlo s odkazem na postoj mezinárodních hodnotitelů ze skupiny států proti praní špinavých peněz Moneyval vrátit se k původnímu návrhu trestního zákona a prosadit ho nyní znovu: „Hodnotitelé proto požadují zajistit kriminalizaci všech forem účastenství a přípravy ke spáchání všech typů praní peněz, a to nejlépe výslovným stanovením v tr. zák., že příprava trestného činu legalizace bude rovněž trestná tak, jak bylo záměrem předchozího návrhu trestního zákoníku,” uvádí se doslova v návrhu novely trestního zákona.
Podle důvodové zprávy existuje mezi státy skupiny rozdílný přístup, což hodnotitelé ve své zprávě o stavu zavádění nových zákonů v ČR zhohlednili. Hodnotitelský text bude zcela jistě zajímat odborníky a právní profesionály v oboru trestní právo: “Hodnotitelé shledávají jistou nesourodost a rozpory v pojmu takto ,skládané´ kriminalizace praní peněz. Na straně jedné je tu tradiční přístup ke kriminalizaci, jak byl popsán českými úřady při každém předchozím kole MONEYVAL (nebo PC-R-EV) hodnocení, jež také upozorňují na skutečnost, že hodnotitelé by měli vzít v potaz nejen legalizační trestný čin, ale také podílnictví a nadržování a hodnotit je jako celek,“ poučili hodnotitelé české právníky.
Zahraniční hodnotitelé si četli v českých právních textech
Podle slov hodnotitelů se české úřady domnívají, že v českém trestním právu hmotném existuje více než jeden trestný čin praní peněz a kdykoli se objeví pojem praní peněz, pak nutně zahrnuje alespoň legalizaci a podílnictví. „Na straně druhé, hodnotitelé vnímají náznaky, že v ČR je v běžném právním povědomí považován za jeden jediný trestný čin praní peněz právě jen legalizační trestný čin (§ 216 trestního zákoníku). Co se předchozího týče, hodnotitelé si povšimli skutečnosti, že v české právní terminologii, termín legalizace výnosů z trestné činnosti, jak se legalizační trestný čin v § 216 nazývá (doslova ,legalizace výnosů z trestného činu´), je termín, který je obecně a téměř výhradně používán v českém právním jazyce k označení pojmu praní peněz, a to v takovém rozsahu, že termín legalizace výnosů z trestné činnosti může být považován za český ekvivalent termínu praní peněz (zatímco termín praní [špinavých] peněz není zabydlen jako právní termín a objevuje se obvykle pouze v jiných než právních textech). Hodnotitelé také zjistili, že v mnoha případech tam, kde se v právních textech poukazuje na praní peněz, tj. legalizaci výnosů z trestné činnosti, tam se to výslovně a výhradně týká trestného činu popsaného v § 216 trestního zákoníku,“ vyvozují o českém trestním zákonu zahraniční posuzovatelé ze skupiny Moneyval.
Zahraničí žádá také zvýšit sazby
Novelu navrhující ministerstvo spravedlnosti proto učinilo závěr: „Vzhledem k uvedenému byly jednotlivé typy jednání, kterými je zastírán původ věci, v § 216 tr. zák. příkladmo výslovně uvedeny v souladu s požadavky mezinárodních úmluv – utajení nebo zakrytí povahy nebo umístění takové věci, nakládání s ní, jejího pohybu anebo vlastnického nebo jiného práva k ní.“
[mn_protected]
Rovněž sazby se zvyšují na čtyři roky na základě požadavku ze zahraničí, konkrétně z Evropské unie: “Požadavek na tuto výši trestní sazby bez možnosti jejího snížení převzal i návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o boji proti praní peněz prostředky trestního práva, která by měla prohloubit harmonizaci na tomto poli,“ uvádí důvodová zpráva. „Požadavky na omezení této sazby jen na závažnější případy ze strany některých států nebyly akceptovány s argumentem, že všechna jednání spadající pod praní peněz jsou závažná
a je třeba jejich závažnost postihnout,“ dodává zpráva na vysvětlení.
Ze statistických údajů vyplývá, že legalizační trestná činnost představuje ročně podíl na celkové kriminalitě ve výši cca 0,2 %, doplňuje důvodová zpráva v obecné části. Za léta 2013 – 2015 bylo celkem zahájeno, skončeno i vedeno řízení v celkem 2073 činech legalizace výnosů z trestné činnosti.
Nově navrhované ustanovení trestního zákona bude vypadat takto:
- 216
Legalizace výnosů z trestné činnosti a další formy trestné součinnosti
kdo spáchání takových trestných činů organizuje, navádí k jejich spáchání, umožní nebo usnadní jejich spáchání anebo jejich spáchání připravuje,
bude potrestán odnětím svobody až na čtyři léta, peněžitým trestem, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.
kdo spáchání takového trestného činu organizuje, navádí k jeho spáchání, umožní nebo usnadní jeho spáchání anebo jeho spáchání připravuje,
(3) Odnětím svobody na jeden rok až šest let nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán,
- spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 ve vztahu k věci pocházející ze zločinu,
- spáchá-li takový čin ve vztahu k věci, která má větší hodnotu, nebo
- získá-li takovým činem pro sebe nebo pro jiného větší prospěch.
(4) Odnětím svobody na dvě léta až osm let nebo propadnutím majetku bude pachatel potrestán,
- a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 jako člen organizované skupiny,
- spáchá-li takový čin ve vztahu k věci pocházející ze zvlášť závažného zločinu,
- spáchá-li takový čin ve vztahu k věci, která má značnou hodnotu,
- získá-li takovým činem pro sebe nebo pro jiného značný prospěch, nebo
- spáchá-li takový čin proto, že porušil důležitou povinnost vyplývající z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo uloženou mu podle zákona.
(5) Odnětím svobody na tři léta až deset let nebo propadnutím majetku bude pachatel potrestán,
- spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 ve spojení s organizovanou skupinou působící ve více státech,
- spáchá-li takový čin ve vztahu k věci, která má hodnotu velkého rozsahu, nebo
- získá-li takovým činem pro sebe nebo pro jiného prospěch velkého rozsahu.
- 216a
Zvláštní ustanovení o trestání
Při stanovení druhu trestu a jeho výměry za trestný čin legalizace výnosů
z trestné činnosti a další formy trestné součinnosti podle § 216 odst. 1 a 2 soud přihlédne také k výši trestní sazby stanovené na trestný čin, ze kterého pochází výnos z trestné činnosti.
[/mn_protected]
Irena Válová