Ústecký kraj spolu se společností RegioJet uzavřely rekordní kontrakt na patnáct let. Soukromý dopravce bude zajišťovat železniční dopravu v kraji od prosince 2026. Smlouva podle kraje představuje objem finančních prostředků ve výši 11,07 miliardy korun, což je o přibližně tři miliardy méně, než očekával při plánování zakázky.
Nabídkové řízení zahájil Ústecký kraj 20. března 2023. Vítězný dopravce byl vybrán 22. listopadu 2023. Postup zadavatele v rámci nabídkového řízení následně řešil na základě dvou podaných podnětů Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V postupu tendru neshledal pochybení. K podpisu smlouvy mezi Ústeckým krajem a RegioJetem došlo 11. března.
„Vítám závěry ÚOHS, který neshledal na zakázce pochybení. Jsem spokojený i s nabídkovou cenou vítězného dopravce, která je proti dnešním cenám na srovnatelných linkách řádově o 60 korun za kilometr nižší,“ komentoval uzavření smlouvy hejtman Jan Schiller (ANO).
Smlouva zahrnuje provoz elektrických tratí v Ústeckém kraji s ročním rozsahem 3,3 miliony kilometru. RegioJet nasadí na vysoutěžené linky nové moderní nízkopodlažní jednotky, které budou schopné dosáhnout rychlosti 160 kilometrů v hodině, mají vybavení ETCS a umožňí propojení až tří jednotek současně.
„Tato zakázka je součástí našeho cíle stát se lídrem na trhu železniční dopravy v České republice. Zároveň potvrzuje náš závazek k modernizaci našeho vozového parku prostřednictvím pořizování nových, moderních a ekologicky šetrných vlaků,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura.
Tendru se zúčastnily také České dráhy a Arriva. RegioJet předložil podle společnosti ekonomicky nejvýhodnější nabídku s cenou 212,5 koruny za kilometr, což představuje výrazné snížení oproti původnímu odhadu kraje 280 korun za kilometr.
Elektrická páteř regionu
Smlouva s Ústeckým krajem představuje pro RegioJet druhou významnou zakázku v regionu, kde už provozuje několik elektrických vlaků. Loni společnost získala také smlouvu na provoz vlaků na lince R9 z Prahy do Brna, kde budou nasazeny moderní nízkopodlažní jednotky konstruované pro rychlost 200 kilometrů za hodinu, které jsou vhodné podle RegioJetu i pro provoz na částečně vysokorychlostních tratích.
„V obou těchto případech vyjedeme s novými elektrickými vlaky a stejně chceme postupovat i v dalších soutěžích. Očekávám, že ministerstvo dopravy bude soutěžit s podmínkou nových vlaků,“ konstatoval Radim Jančura.
Těžištěm aktuálního kontraktu je podle Ústeckého kraje nejdůležitější a nejdelší páteřní linka v regionu s číslem U1 vedená v intervalu 60 minut po celý týden napříč aglomeracemi kraje z Děčína až do Kadaně. Díky smlouvě dojde také k rozšíření spojů mezi Litvínovem a Teplicemi. V budoucnosti je v plánu také zlepšení obslužnosti do Karlovarského kraje.
„Díky nasazení nových nízkopodlažních jednotek s plnou výbavou včetně například Wi-Fi a klimatizace zmizí z páteřních linek v naší objednávce poslední staré vlaky, které nesplňují současné požadavky cestujících,“ zhodnotil radní pro dopravu Ústeckého kraje Marek Hrabáč (ANO).
(teč)