Dvojici železničních úseků v Ústeckém kraji mezi Kašticemi a Krásným Dvorem a Oldřichovem u Duchcova a Krupkou město hrozí zrušení provozu. Proti konzervaci, kterou navrhuje Správa železnic, se ostře staví kraj, který chce dál trati s turistickým potenciálem rozvíjet.
„Ze strany kraje není o čem rozhodovat, rozhodnutí je na straně Správy železnic. Kraj k problematice zaujal jasné stanovisko, které vyjádřil – s konzervací nesouhlasí,“ reagovala mluvčí Magdalena Fraňková.
Rozhodnou náklady
Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy byly k daným úsekům pouze zveřejněny údaje o rozsahu využívání dráhy a další vývoj bude předmětem jednání, kterého se účastní i samosprávy. Popsal, že Správa železnic postupně zveřejnila údaje k traťovým úsekům, které podle zákona o dráhách splňují podmínky k podání žádosti o přerušení provozuschopnosti – a to i u těch, kde nadále probíhají konzultace ke způsobu řešení jejich aktuálního stavu.

„Jedná se o dílčí krok, na jehož základě není nezbytně nutné předjímat, že se k žádosti o přerušení provozuschopnosti skutečně přistoupí. Vždy zvažujeme jak nákladovou stránku dalšího zajištění provozuschopnosti, tak požadavky na udržení provozu ze strany objednatelů dopravy a ostatních zainteresovaných subjektů. To platí samozřejmě i o dráhách v kontextu požadavku Ústeckého kraje,“ konstatoval.
Kraj dál objednává
Ústecký kraj s oběma úseky počítá, pro takzvanou Doupovskou dráhu v úseku Kaštice – Krásný Dvůr schválili krajští radní v červenci navýšení objednávky veřejné drážní osobní dopravy. Zajišťovat by ji mělo v jízdním řádu 2025 až 2026 ročně 300 vlakových spojů. Vlaky na dráze jezdí od 29. března do 2. listopadu každou sobotu, neděli a ve svátcích.
Pro úsek Oldřichov u Duchcova – Krupka město, takzvanou Kozí dráhu, kraj i přes dlouhodobou výluku od roku 2022 pravidelně poptává vlakové spoje. Letos šlo o 552 spojů, pro příští rok je plánováno 568 jízd. Ty se ale kvůli výluce neuskuteční.
„Vnímáme železnici jako páteř regionální dopravy a jsme připraveni ji rozvíjet, nikoli uzavírat. Na obou zmiňovaných tratích dlouhodobě poptáváme dopravu, máme pro ni finanční krytí i jasnou koncepci,“ uvedl v červenci radní pro dopravu Tomáš Rieger (ODS).
Mohlo by vás zajímat
Turistický potenciál tratí
Ústecký kraj v oficiálním dopise vyzval Správu železnic, aby od přípravných kroků ke konzervaci obou tratí upustila. Současně požaduje obnovu provozních podmínek na trati Oldřichov u Duchcova – Krupka město. „Konzervaci se bráníme a požadujeme zprovoznění Kozí dráhy v celé délce. Linka T11 má i díky napojení na lanovou dráhu v Krupce a na místa, která jsou součástí světového dědictví UNESCO, obrovský turistický potenciál,“ doplnil radní Jan Růžička (KDU-ČSL, zvolen na kandidátce ODS).
Doupovská dráha je v provozu od roku 1903, původně sloužila jako železnice pro cukrovar z Kaštic do Krásného Dvora, následně se dočkala prodloužení do Radonic u Kadaně. Po dalších dvaceti letech se prodloužila opět, a to směrem z Radonic do Doupova a z Vilémova ke Kadani, kde se napojila na železniční síť. Jednokolejná železniční trať mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchcova, takzvaná Kozí dráha, funguje od roku 1871.