INZERCE

Použití vodíkových technologií je kromě osobních aut výhodné také u autobusové a nákladní dopravy. Foto: Pixabay

Ústecký kraj má vodíkovou strategii, počítá s využitím v dopravě i průmyslu

Ústecký kraj má vodíkovou strategii. Plyn, který se v chemičkách na severu Čech vyrábí, chce využívat v energetice, průmyslu a dopravě. Ve vodíku vidí kraj jedno z možných řešení, jak zajistit plynulost a bezpečnost dodávek energie. Na projekty spojené s vodíkem chce region získat peníze z Evropské unie. Informovala o tom na webu krajská samospráva.

Strategii vzali nyní na vědomí krajští radní. „Ústecký kraj má pro rozvoj vodíkové ekonomiky jedinečné podmínky. Disponujeme vhodným know-how, na našem území působí významné množství firem v oblasti energetiky, chemie a průmyslu, které mají dlouholeté zkušenosti s výrobou vodíku a jeho využitím. Současně můžeme pro rozvoj vodíkových technologií nabídnout svou rozlohou jedinečné, jinak obtížně využitelné území po těžbě,“ uvedla radní Iva Dvořáková (ODS).

Vodíková strategie je podkladem pro přípravu projektů. „Česká republika bude v nadcházejícím programovém období EU disponovat prostředky na přechod k zelené energetice v řádech stovek miliard korun. Další finanční zdroje a nástroje pak nabízí i nadnárodní programy. Jaký jiný region by měl být zásadním příjemcem těchto prostředků než Ústecký kraj, který po desetiletí vyráběl a stále vyrábí 30 procent energie České republiky,“ uvedl hejtman Jan Schiller (ANO).

Cíle jsou ve strategii stanoveny do roku 2030 a 2050 pro výrobu vodíku, jeho distribuci a skladování, využití pro energetické účely, spotřebu vodíku v průmyslu, zužitkování v mobilitě a budovách a pro výzkum, vývoj a vzdělávání. „Například v roce 2030 by obyvatelé kraje mohli využívat až 90 vodíkových zcela bezemisních autobusů. A našim úkolem je pro to zajistit zdroje, podpořit výstavbu plnicích stanic a další související infrastrukturu,“ uvedla Gabriela Nekolová, předsedkyně Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje.

V současné době se v kraji vyrobí 92 200 tun vodíku ročně – přibližně 90 000 tun ve společnosti Orlen Unipetrol v Litvínově a 2200 tun v ústecké Spolchemii. Do roku 2025 budou zprovozněny tři vodíkové plnicí stanice, dvě v Litvínově a jedna v Ústí nad Labem. Strategie předpokládá, že v roce 2030 bude v kraji registrováno 3200 vodíkových vozidel a v roce 2050 až 42 000 osobních vodíkových vozidel. V roce 2025 bude v kraji jezdit minimálně sedm vodíkových autobusů, v roce 2030 jich bude 65 a v roce 2050 celkem 330 vodíkových autobusů. V té době má být na severu Čech nejméně 71 plnicích stanic.

Dopravní podnik Ústí nad Labem do dvou let koupí 20 autobusů s vodíkovými palivovými články. Vodíkové hospodářství má vzniknout v průmyslové zóně Triangle na Žatecku. Záměrem projektu je stavba jednotky pro výrobu zeleného vodíku, jeho kompresi, skladování a distribuci. Oba projekty patří mezi strategické, náklady na realizaci budou pokryty z Fondu spravedlivé transformace. Další projekty spojené s využitím vodíku jsou vyjmenovány ve zveřejněné vodíkové strategii.

(čtk)

O vodíkové strategii České republiky informoval Ekonomický deník v červnu loňského roku.