Desetikilometrový úsek dálnice D49 mezi Hulínem a Holešovem na Kroměřížsku chce Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) zprovoznit do konce letošního roku. Umožní mu to rozhodnutí ministra dopravy, který částečně změnil a ve zbytku potvrdil stavební povolení na hlavní část stavby. ČTK to dnes sdělila mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková. Přesný termín zprovoznění dálnice silničáři zatím nezveřejnili.

Ministr dopravy ve věci opětovně rozhodoval poté, co letos na jaře pozbylo stavební povolení rozhodnutím Nejvyššího správního soudu (NSS) právní moci. Nyní tedy bude opět pravomocné. Díky tomu ŘSD může pokračovat ve stavbě a dálnici ještě v prosinci mezi Hulínem a Holešovem otevřít pro motoristy. „Zbývající část stavby do Fryštáku plánujeme dokončit a zprovoznit v první polovině roku 2025,“ uvedl ředitel zlínské správy ŘSD Karel Chudárek.

Silničáři původně plánovali otevřít koncem letošního roku celý budovaný úsek dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem na Zlínsku. Letos na jaře však NSS na podnět spolku Děti Země zrušil rozsudek Městského soudu v Praze z roku 2022 a rozhodnutí ministra dopravy z roku 2021, kterým byla potvrzena právní moc stavebního povolení na hlavní část D49. Ministerstvo se proto muselo s námitkami Dětí Země znovu vypořádat, NSS upozornil na více pochybení.

Některé stavební práce však na dálnici pokračovaly i v minulých měsících. Stavbaři budovali například mosty, pracovali též na odvodnění. Zároveň konzervovali rozestavěné vozovky, aby je nepoškodilo nepříznivé počasí.

Mohlo by vás zajímat

V roce 2021 obnovená stavba dálnice D49 zahrnuje 17,3 kilometru dlouhý úsek z Hulína do Fryštáku. Odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic na Zlínsku, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku. Po dostavbě dalších částí dálnice v budoucnu propojí střední a východní Moravu se západním Slovenskem.

Stavbu dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu zastavilo. Zdržel ji nedostatek peněz i námitky ekologů. Náklady mají podle ceny vzešlé ze soutěže činit 5,96 miliardy korun bez DPH.