Dlouho očekávaná stavba části dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem má vystavenou další stopku. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) na základě soudního rozsudku zastavil stavební řízení a vyzval Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) k předložení stanoviska posouzení vlivu na životní prostředí. Informoval o tom na sociální síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Mezi zastavenými stavbami je podle něj i provizorní napojení na komunikaci II/490, bez kterého nelze úsek dálnice zprovoznit v celé délce. „Jelikož jsme toto rozhodnutí DESU očekávali, zpracovali jsme v průběhu doby dokumentaci EIA a dne 14.8.2025 předložili se žádostí o vydání stanoviska EIA na MŽP (ministerstvo životního prostředí pozn. red.),“ uvedl Mátl.
Vyloučení občanských spolků
Kladné stanovisko EIA je podle něj nutným podkladem pro vydání povolení stavby dotčených jedenácti akcí a dokončení projektu. Žádost o nové vydání EIA předložilo v červenci už ministerstvo dopravy, úřad zrušil povolení, které vydal 8. února DESÚ, na základě odvolání Dětí Země.
Jak už Ekonomický deník informoval, odbor životního prostředí Zlínského kraje u této části dálnice původně vydal rozhodnutí, že svým charakterem nepodléhají jednotlivé stavby procesu EIA a ani zjišťovacímu řízení. Na základě toho byly vyloučeny občanské spolky. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla se obdobně rozhoduje také u jiných staveb.

„A to je problém. Bohužel zde krajský soud a posléze i Nejvyšší správní soud rozhodly, že se mělo jednat o navazující řízení na EIA a občanské spolky se měly připustit jako účastníci řízení,“ sdělil Ekonomickému deníku Mátl.
Téměř tři desítky sporných objektů
Děti Země postup ministerstva už dříve uvítaly, podle nich je v souladu s nedávnými rozsudky soudů. „V odvolání proti povolení 11 objektů, z nichž čtyři jsou již od prosince 2024 v provozu, jsme upozornili, že úřady povolily nejméně 29 objektů na dálnici D49 bez zákonné účasti spolků, aniž došlo k novému posouzení vlivů dálnice na životní prostředí. Takže je nutné získat nové závazné stanovisko EIA, jak také upozorňují rozsudky obou správních soudů,“ sdělil v minulosti předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Do jaké míry dojde ke zpoždění projektu, bude podle Mátla záviset na rozhodnutí Dopravního stavebního a energetického úřadu, a právě na tom, v jakém rozsahu stanoviska EIA bude potřebovat. Dodal, že letos se celá stavba D49 určitě nezprovozní. Na náklady současné dění podle něj nemá mít žádný vliv. ŘSD původně počítalo s termínem zprovoznění úseku v první polovině letošního roku.
Mohlo by vás zajímat
Začalo se v roce 2008
Stavba zhruba sedmnáctikilometrového úseku mezi Hulínem do Fryštákem odstartovala už v roce 2008. Poté ale soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu na několik let zastavilo. Důvodem byly finance i námitky ekologů.
Úsek navazuje na část mezi Hulínem a Holešovem. Odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic na Zlínsku, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku. Po dostavbě dalších částí dálnice D49 v budoucnu propojí střední a východní Moravu se západním Slovenskem.