Dopravní a energetický stavební úřad při ministerstvu průmyslu a obchodu vydal stavební povolení na další úsek modernizované železniční trati Brno – Přerov. Jedná se o poslední pátý úsek mezi stanicemi Kojetín a Přerov, povolení nicméně získal jako druhý v pořadí po loni schváleném úseku Nezamyslice – Kojetín.

Investorem je státní Správa železnic, kterou v řízení zastupovala firma Moravia Consult Olomouc. O vydání stavebního povolení požádala loni v září. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) si následně vyžádal doplnění dokumentace, čímž se řízení protáhlo. Nakonec zabralo skoro deset měsíců, stavební povolení vydal úřad k datu 16. července. Složitost řízení dokazuje dlouhý seznam dotčených osob a pozemků.

DESÚ podmínil svůj souhlas splněním řady podmínek. Správa železnic má písemně oznámit termín zahájení stavby a jméno stavební firmy, která bude mít výstavbu na starosti. Stavebník musí také dodržet podmínky uvedené v souhlasném závazném stanovisku Ministerstva životního prostředí z prosince 2017. Povolení myslí i na takové detaily, jako je „záchranný transfer mlžů do vzdálenějších úseků toku Malé Bečvy“ před stavbou nového mostu.

První úsek se už staví

Jak Ekonomický deník dříve informoval, čtvrtá část modernizace železniční trati mezi Brnem a Přerovem, tedy úsek Nezamyslice – Kojetín, získal od DESÚ stavební povolení loni v srpnu. Trať získá v rámci modernizace druhou kolej a vlaky zrychlí po jejím dokončení na 200 kilometrů za hodinu. Rekonstruovaný úsek měří podle Správy železnic necelých deset kilometrů a díky přeložkám se mírně zkrátí.

Správa železnic letos v březnu vybrala zhotovitele prací na trati mezi Nezamyslicemi a Kojetínem. Nejvýhodnější nabídku ve výši 6,7 miliardy korun bez DPH podaly společnosti Strabag Rail, Eurovia CZ a Porr. Stavba začala v květnu, hotovo má být podle Správy železnic na konci roku 2028. Jako první přišel na řadu archeologický průzkum a kácení dřevin v místě plánovaných přeložek.

Mohlo by vás zajímat

Celkové výdaje na modernizaci trati mezi Brnem a Přerovem dosáhnou podle Správy železnic zhruba 60 miliard korun. Část nákladů mají uhradit dotace z evropských fondů. Dokončení posledního z pěti úseků je v plánu na rok 2033.