Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil rozhodnutí o vítězi tendru na výstavbu dálnice D11 v úseku z Trutnova na státní hranice s Polskem. Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) podle úřadu pochybilo, když vybralo k uzavření smlouvy jako dodavatele polskou společnost Budimex, firma totiž nesplnila podmínku technické kvalifikace. Ekonomickému deníku to sdělil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Výběrové řízení se tak v současnosti vrací do fáze hodnocení nabídek, jak uvedl na sociální síti X generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Státní podnik o dalším postupu v tendru podle Mátla rozhodne po detailním prostudování rozhodnutí ÚOHS. Ekonomickému deníku Mátl sdělil, že zpoždění zahájení realizace stavby lze nyní těžko odhadovat. „Vše bude záviset na dalším postupu a případných dokladech účastníků a jejich postoji k následným rozhodnutím zadavatele. Ale nyní už je jasné, že se jedná minimálně o dvouměsíční zpoždění,“ uvedl.
ŘSD nyní zvažuje podle generálního ředitele další postup od podání rozkladu proti rozhodnutí k předsedovi ÚOHS po opakování výběru zhotovitele podle rozhodnutí ÚOHS.
Mluvčí Budimexu Diana Zyglewská Ekonomickému deníku sdělila, že společnost rozhodnutí ÚOHS respektuje a v současnosti čeká na podrobné odůvodnění. I nadále je také odhodlaná kontrakt dodržet. Firma nabídla v soutěži na výstavbu úseku o délce 21,1 kilometru nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, jde o 86,8 procenta původně předpokládané ceny.
Výběr vítěze tendru napadalo nejdříve u ŘSD a následně u ÚOHS sdružení vedené společností MI Roads. Tvrdilo, že firma použila k doložení kvalifikace s výstavbou tunelů cizí reference, které neodpovídají požadavkům zadavatele tendru. Budimex podle MI Roads údajně také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál pro výstavbu tunelů.
ŘSD původně plánovalo, že stavbu zahájí 19. prosince 2023. Podle plánů státního podniku se měl na D11 prioritně vybudovat tříkilometrový úsek u hranice s Polskem, který by měl navázat na polskou rychlostní silnici S3.
„Úsek z Trutnova na polskou hranici začneme stavět v roce 2023, hotovo by pak mělo být v roce 2026. Tedy dva roky po dokončení polské části. Zbývající úsek mezi Trutnovem a Jaroměří bychom chtěli dokončit v roce 2027,” sliboval ještě v roce 2022 ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
ŘSD zároveň také chystá stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby ŘSD počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028.
Dálnice D11 patří podle ministerstva dopravy mezi klíčové části české silniční sítě. Hlavní město propojuje s východními Čechami a Hradcem Králové, v současnosti končí u Jaroměře. Do budoucna má vést kolem Trutnova na hraniční přechod Královec/Lubawka, kde naváže na polskou rychlostní silnici S3, která umožňuje spojení až k Baltskému moři. Dálnice D11 má po dokončení převzít funkci přetížené silnice I/37, která v současnosti propojuje Jaroměř, Dvůr Králové nad Labem a Trutnov.
(Text jsme aktualizovali o vyjádření Budimexu)
Tereza Čapková