Plzeňští úředníci chybovali při zadání veřejné zakázky na údržbu kamerového systému v parkovacích domech. Požadovali po podnikatelích, aby doložili bezpečnostní prověrku na stupeň Důvěrné. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže to označil za diskriminační a zakázku zrušil.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže konstatoval, že Statutární město Plzeň v případě zadání veřejné zakázky „Údržba Městského kamerového systému (MKS) v Plzni a Proměnného dopravního značení (PDZ) pro parkovací domy Rychtářka a Nové Divadlo v Plzni“ postupovalo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. ÚOHS proto jako opatření k nápravě nezákonného postupu zadavatele zrušil zadávací řízení na zmíněnou veřejnou zakázku.
[mn_protected]
Postup zadavatele při zadávání veřejné zakázky vedl k porušení zásady zákazu diskriminace, když do „jiných požadavků“ stanovil povinnost uchazeče doložit „Osvědčení podnikatele vydané Národním bezpečnostním úřadem pro stupeň Důvěrné“.
Mohlo by vás zajímat
V rozhodnutí antimonopolní úřad mj. konstatoval, že zadavatel nebyl tento požadavek oprávněn stanovit, protože se v případě předmětné veřejné zakázky nejedná o veřejnou zakázku v oblasti obrany nebo bezpečnosti a tento požadavek ani bezprostředně nesouvisí s předmětem veřejné zakázky. Z tohoto důvodu nelze důvodně očekávat, „že dodavatel bude při plnění veřejné zakázky přicházet do styku s utajovanými informacemi podle zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů, a tudíž není nezbytné, aby dodavatel měl osvědčení podnikatele vydané Národním bezpečnostním úřadem pro stupeň Důvěrné, které by dodavatele opravňovalo k přístupu k utajovaným informacím podle uvedeného zákona, přičemž tento postup vedl k porušení zásady zákazu diskriminace, když se zadávacího řízení na veřejnou zakázku mohli účastnit jen ti dodavatelé, kteří splňovali předmětný požadavek, a tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a dosud nedošlo k uzavření smlouvy.“
Úřad rovněž uvádí, že „postup zadavatele v předmětném zadávacím řízení je zatížen nezhojitelnou vadou v procesu zadávání, když zadavatel pochybil při vymezení zadávacích podmínek, a zároveň za situace, kdy zadávací řízení je již ve fázi po podání nabídek, představuje zrušení zadávacího řízení jediné možné nápravné opatření, které Úřad může zadavateli uložit“.
[/mn_protected]
Město Plzeň má zároveň povinnost uhradit náklady řízení. ÚOHS tak rozhodl podle § 118 zákona o zrušení veřejné zakázky nebo jen jednotlivého úkonu zadavatele. Paušální částka nákladů na řízení činí 30 000 korun.
Kristián Chalupa