Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který od letošního ledna převzal pravomoci Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI), schválil na konci června v prvostupňovém rozhodnutí výluky na tratích Vlkov – Křižanov a Lipník – Drahotuše. Rozhodnutí zatím není pravomocné, jeden z účastníků řízení proti němu podal rozklad. O věci tak bude rozhodovat předseda ÚOHS.

Správa železnic v březnu mezi Vlkovem a Křižanovem podle mluvčího organizace Dušana Gavendy zahájila nepředpokládanou výluku jedné traťové koleje kvůli pracím na výměně stožárů trakčního vedení, které byly na hranici životnosti. „Tyto práce šlo pro nepřístupnost terénu provádět jen z prostoru trati,“ upřesnil Gavenda.

Dodal, že souběžně došlo i kácení dřevin, které se musí podle mluvčího provádět do konce období vegetačního klidu. Nejintenzivnější stavební činnost na rekonstrukci úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov podle něj ale začala až po 5. dubnu, odkdy platí pravomocně schválená výluka s úplným zastavením provozu.

Správa železnic v úseku řeší rekonstrukci stanice Vlkov u Tišnova a modernizaci navazujícího traťového úseku do Křižanova. Stavby jsou součástí balíku dalších projektů, jejichž cílem je modernizace havlíčkobrodské trati.

Mohlo by vás zajímat

Modernizace trati se týká celého mezistaničního úseku a zastávek v Osové Bítýšce a Ořechově, které projdou přestavbou a získají bezbariérový přístup. Přestavba zastávek zohledňuje i budoucí propojení trati s vysokorychlostní železnicí. Během celé stavby projde opravou osm mostů, čtrnáct propustků a postaví se dvě opěrné zdi. V Ořechově je navržena protihluková stěna clonící mateřskou školu. 

V případě výluky na úseku Lipník nad Bečvou – Drahotuše začala rekonstrukce podle Dušana Gavendy už v roce 2023 a letos výluky navazovaly na probíhající práce. „Přerušení stavby by se neobešlo bez značných finančních ztrát a neznamenalo by ani návrat k provozu bez omezení, i samotní dopravci již měli nastavená výluková opatření. V daném úseku proto do nového rozhodnutí ÚOHS o plánované výluce platí nepředpokládaná výluka,“ sdělil Ekonomickému deníku mluvčí Správy železnic Gavenda.

Antimonopolní úřad konstatoval, že Správa železnic při tvorbě návrhu na omezení provozování dráhy splnila zákonné podmínky a navržená omezení s dotčenými subjekty projednala.

„Správa železnic postupovala tak, aby nepříznivé dopady změn a omezení drážní dopravy u jednotlivých dopravců nepřesahovaly přiměřenou míru, když se snažila nepříznivé dopady s ohledem na rozsah stavby minimalizovat. Plánovaná omezení svým rozsahem a dobou odpovídají prováděným činnostem, které jsou se stavbami spojeny,“ informoval ÚOHS.

Úřad také uvedl, že Správa železnic o námitkách ze strany dopravců prostřednictvím jejich svazů, tedy Svazu osobních železničních dopravců a Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz, v průběhu přípravy ročního plánu na omezení provozování dráhy řádně jednala a dostatečným způsobem je vypořádala.

(teč)