Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil uložení pokuty ve výši 2,7 milionu korun Karlovarskému kraji. Čeho se dopustil? Krajský úřad v letech 2018 až 2021 uzavřel tři smlouvy na zajištění autobusové dopravy bez soutěže. Jednostranně tím podle vyjádření ÚOHS zvýhodnil firmu Autobusy Karlovy Vary před konkurencí.

Karlovarský kraj uzavřel v letech 2018, 2019 a 2021 tři smlouvy o přepravě cestujících ve veřejné linkové osobní dopravě s dopravcem Autobusy Karlovy Vary, který patří do skupiny Z-Group podnikatele Zdeňka Zemka. Stalo se tak prostřednictvím přímého zadání, tedy bez provedení nabídkového řízení podle zákona o veřejných službách v přepravě cestujících. Přímé zadání zdůvodňoval zadavatel údajnou mimořádnou situací, konkrétně tím, že hrozí přerušení dopravních služeb.

Úřad v prvostupňovém rozhodnutí konstatoval, že nebyly splněny podmínky pro užití přímého zadání, protože Karlovarský kraj znal dlouho dopředu datum ukončení platnosti předcházejících smluv a měl dostatek času na zadání služeb v řádném nabídkovém řízení. Ani skutečnost, že Karlovarský kraj připravoval nákup nových autobusů na zemní plyn (CNG) nebyla překážkou v provedení nabídkového řízení.

„Byli jsme postaveni před dvě varianty – buď prodloužit stávající kontrakt krátkodobě do doby dodávky nových autobusů, které budou na konci roku anebo vyhlásit nové výběrové řízení. V tom novém výběrku by si dopravci museli pořídit nové autobusy aby splňovali kritérium minimálního věku autobusů a tím pádem bychom dostali nabídky řádově vyšší než bylo prodloužení smlouvy. To znamená, že jsme touto rizikovější variantou ušetřili zhruba třicet milionů korun, což ve srovnání s postihem je mnohonásobně více, než budeme muset uhradit,“ uvedl pro Ekonomický deník hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek.

Čekání na plynové autobusy

Mohlo by vás zajímat

Podle předsedy antimonopolního úřadu Petra Mlsny se objednatel rozhodl v blíže neurčité budoucnosti pořídit CNG autobusy, přičemž pro poměrně dlouhé „přechodné období“ do jejich pořízení se rozhodl rezignovat na výběr dopravce v soutěži. Namísto toho s odvoláním na mimořádnou situaci opakovaně přistoupil k uzavírání smluv přímým zadáním stávajícímu dopravci.

„Byla to vis maior. První výběrové řízení muselo být zrušeno, řešili jsme nové výběrové řízení a dodávka je z toho důvodu tak až na konci tohoto roku. Kdyby to bylo tedy stihlo podle původních plánů, tak jsme k prodlužovaní smluv nemuseli vůbec sahat,“ reagoval hejtman Kulhánek.

I města postupně obnovují vozové parky. Foto: Dopravní podnik města Pardubic

Předseda ÚOHS nevyhověl ani námitce Karlovarského kraje proti výši pokuty. Ta totiž mohla dosáhnout výše až 15 milionů korun. Výsledných 2,7 milionu korun představuje méně než 20 procent z maximální možné výše finančního postihu.

Výše zmíněnou soutěž na nákup autobusů s pohonem na CNG se podařilo dotáhnout po mnoha odkladech až loni v prosinci. Jak uvedl web busportal.cz, Karlovarský kraj nakoupí 109 malých příměstských autobusů od firmy KAR group a k tomu 61 větších autobusů, které dodá český výrobce SOR Libchavy. Jejich pořízení chce financovat s využitím evropských fondů.

Profil firmy Autobusy Karlovy Vary

Společnost Autobusy Karlovy Vary vznikla v roce 2001 oddělením divize Sever od tehdejší společnosti ČSAD Plzeň. Dnes zajišťuje zejména veřejnou linkovou dopravu v Karlovarském a Ústeckém kraji, a to včetně provozování městské hromadné dopravy ve městech Cheb, Aš, Klášterec nad Ohří, Louny, Litoměřice, Lovosice a Varnsdorf. Od vzniku firmy je jediným vlastníkem firemní skupina Z-Group podnikatele Zdeňka Zemka.

(red)