Provozovatelé dobíjecích stanic pro alternativní paliva by měli sdílet informace o jejich umístění, typu a dostupnosti druhu paliv i jejich kompatibility s vozidly, počítá s tím rozšíření nařízení AFIR. Evropská komise aktuálně sbírá k novinkám připomínky. Podle projektového koordinátora a analytika Institutu Europeum Filipa Křenka jde o několik doplňků k původnímu nařízení.

„První z doplňkových aktů stanovuje průmyslové standardy pro bezdrátové nabíjení, takzvaný elektrický silniční systém, tedy nabíjení za jízdy, komunikaci mezi vozidlem a sítí, a zásobování vodíkem,“ upřesnil Křenek.

Pro zlepšení fungování trhu s alternativními palivy musí podle něj provozovatelé stanic také poskytovat určité informace. Zbývající doplňkové akty proto podle něj specifikují jaké informace musí sdílet. Jde o zmiňované umístění stanice, typ a dostupnost alternativních paliv či kompatibilitu s vozidly. Řeší se, i jakým způsobem by měli provozovatelé data sdílet, aby je mohli koncoví spotřebitelé využívat.

Nařízení AFIR podle Křenka obecně ukládá členským státům cíle pro vybudování veřejně dostupné infrastruktury pro alternativní paliva, zejména vodíkové a elektrické dobíjecí stanice pro silniční dopravu. Klade si navíc za cíl poskytnout standardizovaný systém pro alternativní paliva napříč Evropskou unií.

Mohlo by vás zajímat

Jak Ekonomický deník už v minulosti informoval, dohodu AFIR schválil Evropský parlament loni v létě. Počítá s tím, že od roku 2026 budou muset být na všech silnicích páteřní evropské sítě TEN-T dobíjecí stanice s výkonem nejméně 400 kilowattů pro osobní automobily nejdále 60 kilometrů od sebe. Po dalších dvou letech by se měl výkon stanic navýšit na 600 kilowattů. Nákladní automobily a autobusy by měly mít k dispozici možnost dobíjení po každých 120 kilometrech a u čerpacích stanic na vodík se počítá se vzdáleností po dvou set kilometrech.