Více než tři čtvrtiny studentů středních škol v Česku běžně využívají umělou inteligenci ve výuce, skoro polovina alespoň jednou týdně. Někdy ji používají i v případech, kdy to není povolené. Vyplývá to z průzkumu technologických firem Creative Dock a Elin.ai mezi tisícovkou studentů třetích a čtvrtých ročníků z 62 středních škol po celé ČR.
Z výsledků podle Adama Hanky z Creative Docku vyplývá, že české školství čelí systematickému problému, a to že polovina škol nedokázala na nástup umělé inteligence a jejího využití adekvátně zareagovat.
Vzdělávací systém v Česku podle Hanky zatím nástroje umělé inteligence neintegroval do výuky a nedefinoval pro práci s nimi jasná pravidla. „Tento nedostatek se projevuje především rostoucím rozdílem mezi tím, jak žáci umělou inteligenci využívají, a tím, jak si s ní dokáží ve výuce poradit jejich učitelé,“ řekl Hanka.
Žáci z 81 procent procent škol uvedli, že v jejich škole nejsou žádná celoškolní pravidla pro využití umělé inteligence, nebo si jich nejsou vědomi.
Mohlo by vás zajímat
Školy AI většinou jen tolerují
V průzkumu 17 procent respondentů uvedlo, že v jejich škole je většina učitelů otevřená využití umělé inteligence. Drtivá většina škol podle dotázaných AI toleruje, asi třetina uvedla, že škola práci s AI toleruje omezeně a 14 procent sdělilo, že ve škole pociťují tlak, aby platil úplný zákaz AI.
Mnozí studenti se podle průzkumu setkávají s tím, že učitelé hovoří o AI převážně jako o nástroji pro podvádění, varují je před jejími chybami, nebo šíří zavádějící informace o tom, že disponují nástroji schopnými rozpoznat práce vytvořené pomocí AI.
Přístup škol k využívání umělé inteligence se podle autorů průzkumu výrazně liší, a to nejen mezi jednotlivými školami, ale i mezi jednotlivými učiteli. Někteří učitelé využití AI podporují, vedou se studenty diskuse o jejích výhodách a rizicích, i ji příležitostně zařazují do výuky. Na druhé straně jsou učitelé, kteří se AI vyhýbají a snaží se její používání zakázat.
„Učitelé by si měli aktivně navzájem sdílet své zkušenosti s využitím AI ve výuce a hledat způsoby, jak efektivně provázet žáky při jejím používání. Je důležité vytvořit prostředí, ve kterém žáci nebudou mít potřebu skrývat využití AI, ale naopak se naučí, jak její výstupy správně citovat a jak získávat zpětnou vazbu. Současně by měli být vedeni k tomu, aby k výsledkům AI přistupovali kriticky, byli si vědomi potenciální míry faktické nesprávnosti a vždy se zajímali také o původní zdroje,“ uvedl AI inženýr Elinu Matouš Eibich.