INZERCE

Jedním z prvních rozhodnutí krizového týmu bylo zřízení pracovní skupiny pro vypracování návrhů na změnu právních předpisů s cílem zlepšit zadávání zakázek. Foto: Ukrajinské dráhy

Ukrajinské dráhy řeší největší krizi ve své historii. Nedaří se zadávat tendry a infrastruktura je v kritickém stavu

Kvůli neúspěšným veřejným zakázkám, nedařící se obnově železniční infrastruktury a řadě omezení rychlosti na železničních tratích zřídily ukrajinské dráhy Ukrzaliznytsia letos v červnu krizový tým. Ten se se poprvé sešel nyní a pod vedením ministra infrastruktury Oleksandra Kubrakova řešil, jak zajistit udržitelné fungování železničního dopravce. Jako problém číslo jedna se ukázalo problematické zadávání veřejných zakázek. 

Problémy s nákupy brzdí proces modernizace a opravy ukrajinské železniční infrastruktury. Z plánovaných čtyř set kilometrů se zatím opravilo pouze necelých 170 kilometrů tratí. Ukrajinské vlaky brzdí i řada rychlostních omezeních. Na více než tisíci kilometrech se může jezdit nejvýše patnácti až šedesátikilometrovou rychlostí.

Korupce a špatný management

„Ukrzaliznytsia je v současnosti v největší krizi ve své historii. Měsíční plán zadávání zakázek byl splněn pouze na 34,2 procenta, korupce, neefektivní management, zpoždění implementace důležitých rozhodnutí. V důsledku toho všeho je téměř celá železniční infrastruktura v kritickém stavu,“ uvedl na setkání ukrajinský ministr infrastruktury Oleksandr Kubrakov.

Foto: Ukrajinské dráhy

Dodal, že cílem je vyřešit situaci týkající se neúspěšného plánu zadávání zakázek. Podle něj je třeba přijít s konkrétními řešeními v co nejkratším možném čase.

Jedním z prvních rozhodnutí krizového týmu proto bylo zřízení pracovní skupiny pro vypracování návrhů na změnu právních předpisů s cílem zlepšit zadávání zakázek.

Špatná infrastruktura

 „Z plánovaných čtyř set kilometrů bylo opraveno pouze 169 kilometrů tratí. Aktuálně se opravuje 9,8 kilometru z 27 tisíc kilometrů železničních tratí, zatímco na 1030 kilometrů tratí se vztahují rychlostní limity patnáct až šedesát kilometrů za hodinu. Tam bylo od začátku roku devatenáct poruch kvůli špatné infrastruktuře,“ uvádí úřadující předseda představenstva společnosti Aleksandr Kamišin.

Důvodem je podle něj nenakoupený materiál na opravu kolejí, terminálů, nástaveb a pražců.

Krizový tým požádal ukrajinského dopravce o další schůzku, na který musí společnost přinést statistické údaje o průměrné době trvání zadávacích řízení od začátku jejich vyhlášení až do podpisu příslušných smluv, stejně jako informace o úsporách nákladů, kterých bylo dosaženo díky nižším cenám.

Lepší práce představenstva

Ukrzaliznytsia nyní musí přijmout opatření ke stabilizaci systému zadávání veřejných zakázek a vypracovat plán stabilizace, který předloží na příštím zasedání krizového týmu, které se uskuteční za měsíc.

Diskutovalo se i o vypracování finančního plánu na příští rok. Ten by měl odrážet nejen aktuální situaci, ale také nutnost zvýšit efektivitu prostřednictvím realistických a konkrétních ukazatelů výkonnosti pro členy řídících orgánů a ke zlepšení kvality práce představenstva a řešení problému nestability práce jeho členů.

Tomáš Rovný