Komplexní program ukrajinizace, který neodstraňuje pouze sovětské symboly a ruské názvy, ale zásadně mění ukrajinské železnice, vyhlásil generální ředitel ukrajinských státních železnic Ukrzaliznycja Oleksandr Kamyšin. O velkých změnách na ukrajinské železnici informoval server Railway Gazette, píšící o železniční dopravě, metru, tramvajové dopravě a nejnovějších událostech v těchto oblastech.
U příležitosti zahájení programu byl na hlavním nádraží v Kyjevě instalován nový nulový bod pro měření vzdáleností na síti. Ten nahradí starší měření založené na Moskvě.
„Začínáme od nuly. Dříve jsme viděli značky vzdálenosti na hlavním nádraží v zemi, které ukazovaly 856/857 kilometrů. Proč? Protože asi 100 let jsme měli v Rusku nulový bod. Udělejme tomu přítrž. Od nynějška je nulový bod ukrajinských železnic tady v Kyjevě,“ řekl Kamyšin.
Právní a technické studie „ukrajinizace“ železniční sítě byly zahájeny v polovině roku 2022, po invazi Ruska v únoru téhož roku. Změny mají být realizovány v letech 2023 až 25.
Budou změněny názvy stanic a odstraněna sovětská umělecká díla a ruština bude na jízdenkách nahrazena angličtinou.
Jižní a jihozápadní železniční zóny – které jsou pojmenovány z ruského pohledu – budou přejmenovány, jakmile budou vybrány nové názvy.
„Proč se železnice s centrem v hlavním městě jmenuje Jihozápadní a železnice s centrem v Charkově na severu Ukrajiny Jižní? To je dědictví carského Ruska a nemá to nic společného s ukrajinskou současností,“ dodal Oleksandr Kamyšin.
(nik)