INZERCE

Žádosti mohou podávat členské státy, mezinárodní organizace nebo veřejné či soukromé subjekty usazené v některém z členských států. Foto: Pixabay

Udržitelná, chytrá a odolná dopravní infrastruktura. Nová výzva zpřístupňuje sedm miliard eur

Prostředky z programu Nástroj na propojení Evropy (CEF) pro dopravu jsou určeny na projekty zaměřené na novou, modernizovanou a vylepšenou evropskou dopravní infrastrukturu. Většina projektů financovaných v rámci této výzvy pomůže zvýšit udržitelnost celkové unijní dopravní sítě. Vše směřuje ke splnění cíle Zelené dohody pro Evropu, kterým je snížení emisí z dopravy do roku 2050 o 90 procent.

Po postupném vzpamatování z pandemie covid-19 musí odvětví dopravy lépe využívat příležitosti k dalšímu rozvoji udržitelných způsobů dopravy a technologií a k plnému využití příležitostí, které nabízejí digitální technologie. Alespoň tak vypadá aktuální vize Evropské komise.

Propojený dopravní systém

Evropská unie potřebuje účinný a propojený multimodální dopravní systém pro osobní i nákladní dopravu. To musí zahrnovat cenově dostupnou vysokorychlostní železniční síť, bohatou infrastrukturu pro dobíjení a tankování vozidel s nulovými emisemi a zvýšenou automatizaci pro vyšší účinnost a bezpečnost.

Celkem 5,175 miliardy eur je určeno na infrastrukturní projekty v rámci sítě TEN-T, tedy na železnice, vnitrozemské vodní cesty, námořní a vnitrozemské přístavy, silnice, železniční terminály a multimodální logistické platformy, multimodální uzly pro cestující, inteligentní a interoperabilní aplikace pro dopravu, bezpečné a zajištěné mobilita a odolnost infrastruktury.

Dalších 1,575 miliardy eur bude směřováno do infrastruktury pro alternativní paliva, včetně infrastruktury pro rychlé nabíjení elektřiny a vodíku na silniční síti TEN-T. Celkem 330 milionů eur má být použito na přizpůsobení sítě TEN-T pro civilní obranu.

Žádosti do konce října

Žádosti mohou podávat členské státy, mezinárodní organizace nebo veřejné či soukromé subjekty usazené v některém z členských států. Žadatelé by měli svůj návrh podat elektronicky prostřednictvím systému elektronického podávání přihlášek na portálu Funding & Tenders Portal do 19. ledna příštího roku.

Jak uvádí české ministerstvo dopravy, podmínkou předložení žádosti o dotaci z CEF2 je schválení projektu na národní úrovni. Podmínky se liší podle obálek CEF2, typu žadatele a zaměření projektů. 

Zvláštní podmínky budou stanoveny pro projekty žádající o podporu z kohezní obálky, kde je nejvyšší míra spolufinancování z CEF2. Prioritně budou podpořeny projekty státních investorských organizací, projekty zaměřené na zavádění systému ETCS a infrastrukturu pro alternativní paliva. Pro získání souhlasu ministerstva dopravy s projektovou žádostí o podporu z kohezní obálky u ostatních projektů je požadováno předložit záměr projektu do konce letošního října.

Jednotlivé návrhy poté vyhodnotí Evropská komise za pomoci externích odborníků. Žadatelé se výsledky dozví nejpozději do šesti měsíců po uzávěrce přihlášek. Během dalších devíti měsíců dojde na uzavření samotných grantových dohod. 

V rámci programu CEF je k dispozici 25,8 miliardy eur na granty z rozpočtu Evropské unie na období 2021 až 2027 na spolufinancování projektů transevropské dopravní sítě TEN-T. Tento nástroj v odvětví dopravy dosud podpořil více než tisíc projektů celkovou částkou 23,29 miliardy eur.

Tomáš Rovný