Severoatlantická aliance musí zásadně zrychlit inovace ve vývoji zbraňových systémů. Pokud to neudělá, hrozí, že prohraje příští konflikt s Ruskem. Prohlásil to velitel švédského letectva Jonas Wikman, který tvrdí, že Ukrajina dává Západu mistrovskou lekci zrychlené adaptace.
Wikmanovo varování přichází v době, kdy Evropa řeší zvýšené vpády ruských bezpilotních letounů. Jonas Wikman během konference Defence IQ International Fighter v amerických Syrakusách varoval, že spojencům NATO hrozí, že prohrají „příští rozhodující konflikt v Evropě“.
„Pokud se nebudeme vyvíjet rychlejším tempem, pokud nebudeme moci inovovat a učit se pod tlakem jako Ukrajina, můžeme prohrát budoucí válku s Ruskem,“ prohlásil Wikman.
To, co pozorujeme na Ukrajině, je podle Wikmana „mistrovská lekce zrychlené adaptace“ a jasné znamení, že „vyhrává strana, která se učí nejrychleji.“
Mohlo by vás zajímat
Promluvil také o výjimečném tempu technologických změn, které jsou v konfliktu vidět: „Taktika se vyvíjí každý týden. Téměř žádná zbraň, s níž jsme kdysi podporovali Ukrajinu, se dnes nepoužívá stejným způsobem.“
Konec dlouhého vývoje
Wikmanovy komentáře navazují na další severské armádní lídry. Ti vyzývají zbraňový průmysl, aby jim urychleně poskytl nové technologie testované na Ukrajině a méně se soustředil na programy, které mají dlouhé vývojové cykly.
Nedávné vpády ruských bezpilotních letounů do Evropy vedly k tomu, že NATO posílilo svou přítomnost na východním křídle. Další pozorování dronů znepokojilo Evropskou unii natolik, že blok přišel s iniciativou „zdi dronů“. Tu si představuje jako vrstvený systém protivzdušné obrany s impozantními schopnostmi čelit dronům.

Jonas Wikman zdůraznil, že vzdušné síly, průmysl a akademická obec musí rozvíjet užší spolupráci, aby zajistily „připravenost na budoucí hrozby“. „Nemluvím o partnerství v době míru. Mluvím o schopnosti válečných operací,“ dodal.
Švédský model pro NATO?
Švédské letectvo už takový model integruje jako součást zavádění platformy S 106 GlobalEye Airborne Early Warning and Control (AEW&C), kterou vyrobila společnost Saab. Švédsko má objednány tři víceúčelové letouny. Jedná se o upravené verze business jetu Bombardier Global 6000, určené především pro vzdušný, pozemní a námořní průzkum.
Klíčem k operačnímu plánování GlobalEye je „vývojová buňka“. V ní průmysl, akademická obec a výzkumné orgány sedí přímo v jednotce GlobalEye švédského letectva.
„Průmysl a akademická sféra musí být integrovány do naší válečné organizace, musí být umístěny na stejném místě, musí mít pravomoci a musí být odpovědné podle záměru velitelů,“ řekl.
